Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elmikko
Hejsan!!

Undrar om ngn har steg för steg hur man går tillväga för att montera dragkrok på min 850 T5 -95

Gärna en massa bilder så man vet vart man ska lossa osv osv

Asså det jag behöver hjälp med är hur man får av bakpartiet på bilen så jag kan montera dit draget .... Vart bultar å skruvar sitter som man ska ta av ...

Tack på förhand / Mikke
Senast redigerad av 2 elmikko, redigerad totalt 0 gång.
av nypa00
Står det något fabrikat på din krok?
Användarvisningsbild
av Nexus
Köper du en ny så ingår monteringsanvisning annars finns den hämta hem på div tillverkares hemsida tex monoflex
Användarvisningsbild
av Dalmans
Du ska bort med bakre kofångaren. Fyra bult

På högersidan kollar du upp under bilen och ser en av dem

På vänster kommer du åt den innefrån skuffen i sidan

Sen två bult under ute på kanterna.

Så är det på 855 iallafall. Bör väl vara lika?

Tror det finns en guide under tips och trix här på forumet
av elmikko
Dalmans skrev:Du ska bort med bakre kofångaren. Fyra bult

På högersidan kollar du upp under bilen och ser en av dem

På vänster kommer du åt den innefrån skuffen i sidan

Sen två bult under ute på kanterna.

Så är det på 855 iallafall. Bör väl vara lika?

Tror det finns en guide under tips och trix här på forumet

Oki tackar, ska kolla lite på tips & trix sidan =)
av nypa00
Den krok som farsan och jag monterade ifrån skruvat, krävde ingen demontering av stötfångare.
Allt kom man åt underifrån, http://www.boh.se/pdf%5C76-15.pdf
av Volvo_740_GLT
nypa00 skrev:Den krok som farsan och jag monterade ifrån skruvat, krävde ingen demontering av stötfångare.
Hur kom du då åt de 4 bultarna på varje sida som håller konsollerna som sedan håller krockbalken då? Man måste demontera stötfångaren för att kunna montera draget så man kan skruva fast draget med dom 4 bultarna på varje sida som sitter i bakkant av draget.
av Bjornn
Kan varna dig för att det ofta är problem att lossa den bakre stötfångaren på dessa bilarna.
Det sitter 2st bultar under som går rakt upp igenom balkarna, ibland är svetsmuttern ovan balken lös eller lossnar när man försöker skruva ur bulten.
Det är omöjligt att hålla emot muttern ifrån ovansidan.

Det enda sättet att få bort balken då är att försöka lossa stötfångarplasten utan att ta bort balken, har sj gjort detta så det går iallafall.
När man tagit bort plasten och frigoliten då sitter det 4st bultar i 4kantsbalken som man ser i ändarna av balken om man lyser in.
Dessa kommer man åt genom att mäta och märka upp var de sitter på utsidan av balken.
Man får sedan ta upp stora hål med en hålsåg.
Efter detta så kan man lossa de 4 skruvarna och balken.

Det sitter 2st järnbeslag som håller fast balken i chassit. Dessa är oftast i dåligt skick och behöver oftast bytas då man lossar stötfångaren. Så det är inte fel att köpa dessa ifrån Volvo innan man påbörjar arbetet, de är inte så dyra.

Tänk på att du måste ha monteringsanvisningen med dig till bilprovningen om du monterar en krok på en bil som ej havt förrut.

Om bilen havt krok förrut så brukar bultar och muttrar va i eländigt skick, så det kan behövas värmas och skäras för att få bort en gammal dragstång.
av nypa00
Volvo_740_GLT skrev:
nypa00 skrev:Den krok som farsan och jag monterade ifrån skruvat, krävde ingen demontering av stötfångare.
Hur kom du då åt de 4 bultarna på varje sida som håller konsollerna som sedan håller krockbalken då? Man måste demontera stötfångaren för att kunna montera draget så man kan skruva fast draget med dom 4 bultarna på varje sida som sitter i bakkant av draget.
Motjärnen som ska sitta i krockbalken monterar man utan att ta bort stötfångarn, lägg dig under så ser du konsollen i balken där de ska sitta.
Krokfästet är inte gängat, det är en vanlig M10 borrning. Gängningen sitter i motjärnen så man kommer åt att skruva dem underifrån.

Demontering av stötfångarn behövs kanske på andra fabrikat på krokar, dock ej denna från Boh.
Däremot om man ska montera en krok som ex Volvo orginal, där bulten genom krockbalken ska monteras med mutter, då behöver man ta bort stötfångaren. http://www.volvopartswebstore.com/image ... -74901.jpg
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]