Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KKR skrev:
Bowen skrev:Nja nu handlar det inte om saker i all välmening som sägs, utan saker som är till 100% "klämma ur mer pengar av kunden"
Du behöver ju inte göra dessa sakar om de skulle föreslå det. Du beställer din service med 2,0, därutöver kommer verkstaden eventuellt påpeka vissa saker som du får ta ställning till om de skall göra. Om du anser att det är att "klämma pengar ur kunden" (dig) så säger du nej tack.
Det är ju ganska självklart?
Men inte poängen med diskussionen.
storfiskarnizze skrev:Uppgradering av SW görs aldrig vid s k anpassad service. Jag gjorde en dylik för ett tag sedan på Volvo och tog mej friheten att blunda för skyltarna vid ingången till verkstaden , ENDAST PERSONAL. Vad gjordes ? Olja + filter , rycka i bilbältena , luft i däcken, spolarvätska , batterititt dock ej i alla hålen, tryck på serviceindikatorn (tid 5 sek.) Allt detta kan vilken verkstad som helst utföra precis lika bra och är man det minsta händig kan man göra det själv, det blir varken sämre eller bättre. Kostnad på Volvo 2 425 kr hutlöst

kenneth
mörrum
Precis min mening, förstår inte varför man får försvara denna åsikt så kraftigt!?

Många bokstavstrogna här :)
Bowen skrev:
storfiskarnizze skrev:Uppgradering av SW görs aldrig vid s k anpassad service. Jag gjorde en dylik för ett tag sedan på Volvo och tog mej friheten att blunda för skyltarna vid ingången till verkstaden , ENDAST PERSONAL. Vad gjordes ? Olja + filter , rycka i bilbältena , luft i däcken, spolarvätska , batterititt dock ej i alla hålen, tryck på serviceindikatorn (tid 5 sek.) Allt detta kan vilken verkstad som helst utföra precis lika bra och är man det minsta händig kan man göra det själv, det blir varken sämre eller bättre. Kostnad på Volvo 2 425 kr hutlöst

kenneth
mörrum
Precis min mening, förstår inte varför man får försvara denna åsikt så kraftigt!?

Många bokstavstrogna här :)
Verkar bara vara du som missuppfattar vad folk skriver om det är det du tror om det hela!? Ingen säger ju emot dig!?
Variosboy skrev:Vad är poängen då? För i så fall är det fler än KKR som missuppfattat din mening med tråden!?
Jag vet faktiskt inte om jag orkar ge mig in i mer semantik, eller polemik heller för den delen.

Jag tror inte vi kommer fram till en lösning i skriven text eftersom man tolkar som man vill.

Se bara på förklaringen till mig om att jag kan tacka nej när verkstaden försöker kränga mer till mig. Orkar nästan inte ens bemöta detta.

Huvudfrågan, var mjukvaruuppdateringen 2.0.

Bra eller anus. Det fanns många åsikter här. Jag har i alla fall insett att den mest troligt är helt meningslös, och bara ett sätt att göra sin tjänst unik, så att man "måste" gå till Volvo om man gått på knepet.

Men i vissa fall kan det säkert finnas tillfällen då dom uppdaterar något viktigt, men kan dom inte påvisa vad, så är jag inte intresserad.

I all välmening.
Bowen skrev:
Enzo skrev:
Bowen skrev:Tror inte jag kommer någon stans i denna fråga, ni som vurmar för dyrverkstadens förträfflighet kommer just av den anledningen inte förstå min ståndpunkt.

(Lite samma sak som att fortsätta brinna för lurendrejerier så som pyramidspel osv. Trots att man egentligen insett att man är just lurad, enbart för att på något sätt rättfärdiga sina tidigare val.
Tänk dock på att Einstein sa att endast den riktigt vise och lärde kan ändra uppfattning)

Tack för era kommentarer dock!
Ehum, det här är ju ett litet självmål från din sida, du antyder att de som använder märkesverstäder är grundlurade och att du är smart som ser igenom det, men att vi andra kan bli ändra uppfattning och slå in på den rätta vägen. Detta gäller väl i lika stor grad åt ditt håll, jag ser ingen anledning till att "dyrverkstaden" skulle utföra sämre arbete, snarare tvärtom.

Man kan även säga, det finns inget som en gratis lunch, vilket i detta fall skulle kunna innebära att det du tror du sparar på din snålverkstad i slutänden straffar sig.

Men som jag sa, jag för min del servar på märkesverkstad när bilen är relativt ny och dyr, och har alltid servat mina äldre bilar hos mindre verkstäder. Men, eftersom jag i yrket kommer i kontakta med biltillverkare (översätter serviceinstruktioner ibland) så inser jag hur mkt som sker bakom kulisserna. Att inte lämna in en relativt ny bil är på gränsen till idiotiskt i min mening.
Nja så kan man ju se det, men jag sätter mig inte på några höga hästar för att jag vill göra på ett visst sätt.
Alla får göra som dom vill.
Men jag vill inte heller höra att jag är dumsnål, eller missar massa i mitt val.
Det viktiga är att det är en vettig verkstad som man kan lita på, och som gör ett bra jobb.
Sen om man vill betala mer för att det känns mest tryggt så får man väl göra det.

Men jag missar något hos min verkstad tror jag inte på något sett..
Som sagt, dubbla priset hos bilia för byte av allt bromsaktigt bak mot vad min verkstad tog.
Orginaldelar fick jag endå.
Nej det tycker jag inte är värt.
Ja men nu har du ju lämnat din fråga, du undrade om det var värt det pga. uppdateringar av bilens programvaror och det måste jag nog tycka det är. Alla reparationer kan du ju göra på din kvartersverkstad så klart, och jo, du missar en del genom att inte få dessa uppdateringar. Ett exempel är de bilar som t.ex. fick backradarvisningen i displayen, det är väl en sak som din kvartersmek inte petar i. Ett annat är t.ex. sportläget jag fick i min bil, de första MY11 hade inte det, men vid uppdatering så fick jag det. Allt detta är sånt som en potentiell köpare kanske slår ned på annars. Dessutom är assistansgarantin en annan sak.
Så frågan är, hur mkt billigare blir din årliga basservice eg? Jag tror ju inte för ett ögonblivk att en kvartersverkstad är en garanti för ett bra jobb, det där är helt individuellt. Det finns bra och dåliga småskuttare, och bra och dåliga märkesverstäder. Jag själv har servat på UM i flera år och jag är nöjd och de har aldrig tagit betalt för nåt extra. De är betydligt billigare än Bilia och de gör jobbet medan man väntar och bjuder på lunch.
För en nyare bil är valet ännu lättare. Småverkstäderna är inte så mycket billigare.
Inte nog med att mjukvaruuppgraderingar ingår (fick det på parkvarnaren som Enzo beskriver på min förra t ex), dessutom ingår ju Volvo Assistance och det kan man ju inte tycka är helt utan värde.

Sen tror jag att verkstadsfusket har minskat. Små verkstäder har fördelar liksom större. Att det fuskas hejdlöst tror jag är ovanligt numera (som när man på 80-talet sket i att byta olja på servicen).

På en annan bil jag köpte ny för några år sen lämande jag den på icke-märkesverkstad från första servicen. Visst sparade jag 15000 på 14000 mil i servicekostnader, men vem vet, kanske den också drog 8 cl mer soppa under 14000 mil eftersom den hade gammal mjukvara....
PH
Bowen skrev: Huvudfrågan, var mjukvaruuppdateringen 2.0.

Bra eller anus. Det fanns många åsikter här. Jag har i alla fall insett att den mest troligt är helt meningslös, och bara ett sätt att göra sin tjänst unik, så att man "måste" gå till Volvo om man gått på knepet.

Men i vissa fall kan det säkert finnas tillfällen då dom uppdaterar något viktigt, men kan dom inte påvisa vad, så är jag inte intresserad.
Förstår inte varför du startade tråden, eftersom du redan hade bestämt dej att detta var dåligt och du blir lurad.
Steff 99 skrev:
Bowen skrev: Huvudfrågan, var mjukvaruuppdateringen 2.0.

Förstår inte varför du startade tråden, eftersom du redan hade bestämt dej att detta var dåligt och du blir lurad.

?! För att jag undrade det jag frågade när jag startade tråden, men genom denna tråd besannades mina farhågor..
Men som vanligt på forum så bekräftas om och om igen Dunning-Kruger effekten.
;)

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]