Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Först och främst vill jag passa på att säga hej, då jag är relativt ny här och detta är min första tråd.
Sedan till min fråga:

Jag är på gång att inhandla en V70 II 2.4D Aut. MY2010 (175hk).
Min fråga är om någon här har erfarenhet gällande Polestars optimering utav denna motor.
Enl. deras spec. skall effekten höjas från 175hk till 195hk,
samt att vridmomentet ökas från 420nm till 460nm.

Detta är ju inga hårresande höjningar, men vad jag har hört så skall automatlådan arbeta betydligt bättre efter optimering.
Det skall även tydligen göra sitt för att hjälpa ner bränsleförbrukningen vid "snålkörning".
Jag vill tillägga att jag har kört en del V70 II D3 Man. MY2011 och gillar verkligen karaktären på D3'ans motor.
Hur står sig en 2.4D MY2010 Polestar i jämförelse med en D3'a MY2011?

Jag hoppas någon sitter inne med lite erfarenheter gällande ovanstående,
som kanske kan underlätta mitt val av Polestar eller ej.

Tack på förhand!
/Familyman
Familyman skrev:Först och främst vill jag passa på att säga hej, då jag är relativt ny här och detta är min första tråd.
Sedan till min fråga:

Jag är på gång att inhandla en V70 II 2.4D Aut. MY2010 (175hk).
Min fråga är om någon här har erfarenhet gällande Polestars optimering utav denna motor.
Enl. deras spec. skall effekten höjas från 175hk till 195hk,
samt att vridmomentet ökas från 420nm till 460nm.

Detta är ju inga hårresande höjningar, men vad jag har hört så skall automatlådan arbeta betydligt bättre efter optimering.
Det skall även tydligen göra sitt för att hjälpa ner bränsleförbrukningen vid "snålkörning".
Jag vill tillägga att jag har kört en del V70 II D3 Man. MY2011 och gillar verkligen karaktären på D3'ans motor.
Hur står sig en 2.4D MY2010 Polestar i jämförelse med en D3'a MY2011?

Jag hoppas någon sitter inne med lite erfarenheter gällande ovanstående,
som kanske kan underlätta mitt val av Polestar eller ej.

Tack på förhand!
/Familyman

Min fråga är varför du inte letar efter en D5 med en gång istället?
Hej. Som jag i tidigare inlägg har skrivit så ska du inte räkna med att det blir en raket. Visserligen har jag man.låda men har kollegor som har aut i sina bilar. Ja...de upplever att bilen "lirar" bättre ihop med sin automat nu. Om det finns en koppling till ny/uppdaterad SW i lådan oxo ?!? det har jag ingen uppfattning om.
Min upplevelse är att "körbarheten" upplevs som bättre (min körstil) dvs bilen drar lite bättre på varv (dör inte lika snabbt).
Kör en del D3 på jobbet och den motorn passar bäst till automat (mycket trevlig bil då). Tveksam till man. där men det måste du testa..
Min erfarenhet av soppaförbrukningen. Ingen direkt skillnad. Så som jag kör så drar inte min bil inte mindre...snarare mer..
Sist.. Jag är visste vad jag beställde när jag Polestar-modifierade bilen och räknar inte med att få tillbaks pengarna i någon teoretisk värdehöjning till följd av optimeringen (som reklamen säger). Det sitter helt o hållet på nöjeskontot
Enzo skrev:Min fråga är varför du inte letar efter en D5 med en gång istället?
Tanken har slagit mig, men det är främst min rådande familjesituation som har fått styra valet denna gång.
Tillökning på väg i februaris början/mitt och två barn + två vuxna i en Clio känns föga hållbart.
Bilen är begagnad(5000 mil) och har det pris(240k) samt den utrustning vi efterfrågar
i form av barnpkt. Driver Sup. Aut. Drag. Nyckelavs. krockk. Momentumpkt. HP Stereo, Tidur o.s.v.
Den är precis helrekondad exteriört/interiört utav Volvo samt för oss belagd med pers.rabatt + ytterligare "spec". rabatt.
Vi har helt enkelt inte hittat någon D5'a som har kunnat matcha i pris/utrustning bland Volvos beg. sortiment.
Detta samt att enl. Volvos försäljare, så dricker en vanlig D5'a aut. mer än en optimerad 2.4D aut.
Columbus skrev:Hej. Som jag i tidigare inlägg har skrivit så ska du inte räkna med att det blir en raket. Visserligen har jag man.låda men har kollegor som har aut i sina bilar. Ja...de upplever att bilen "lirar" bättre ihop med sin automat nu. Om det finns en koppling till ny/uppdaterad SW i lådan oxo ?!? det har jag ingen uppfattning om.
Min upplevelse är att "körbarheten" upplevs som bättre (min körstil) dvs bilen drar lite bättre på varv (dör inte lika snabbt).
Kör en del D3 på jobbet och den motorn passar bäst till automat (mycket trevlig bil då). Tveksam till man. där, men det måste du testa..
Min erfarenhet av soppaförbrukningen. Ingen direkt skillnad. Så som jag kör så drar inte min bil inte mindre...snarare mer..
Sist.. Jag visste vad jag beställde när jag Polestar-modifierade bilen och räknar inte med att få tillbaks pengarna i någon teoretisk värdehöjning till följd av optimeringen (som reklamen säger). Det sitter helt o hållet på nöjeskontot
Ok, men då kan det nog vara som jag trott att skillnaden är marginell, dock positivt kännbar i låda samt i "upplevelse".
Raketprestanda är inget jag efter att ha kört racehoj i några år, någonsin kommer att förvänta mig av något på fyra hjul.
Bilen i sig kommer agera familjebil(läs bruksbil) och som det ser ut, så verkar den kunna göra detta med bravur.
Barnen åker tryggt och säkert och pappsen åker lugnt och skönt. :D
Då har jag varit iväg med familjen och provkört bilen ute på Volvo.
Ruggigt fin både exteriört som interiört. Svart, Pärlemor-/Metallic som snarast skall få en sig en konservering a'la Ditec.
Motorkaraktären var inte lika lugn som D3'an utan den kändes mer växlingsvillig,
vilket givetvis kan ha att göra med att den stått ett antal dagar på Volvo ute i kylan och var kall.
Jag hoppas att Polestars optimering kan underlätta detta.
Som en lite bonus var även bilen försedd med takspoiler, vilket Volvo glömt att ange.
Eftersom planen var att efter inköp bl.a. förse bilen med en sådan, så får jag väl se det som
en rabatt på en presumtiv Polestar optimering.
Enzo skrev:Du glömmer det i mitt tycke viktigaste tillvalet för en barnfamilj: skinnklädsel.
Jag tror ju inte det bör vara några större problem att hitta en D5 för 250. Denna är ju inte exakt som den du har http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V7 ... ?ca=11&w=3 men har lite mer av annat istället.
Visst hade skinnklädsel varit ypperligt, men sandiga/grusiga stövlar kan ha en förödande inverkan även där.
Det kommer därför att inhandlas någon form av överdragsklädsel, för att om möjligt göra bilen än mer barnanpassad.
Bilen med befintligt utrustningsskick och sina 5k mil är av Volvo värderad till ca. 275tkr
och med detta tillkommer Volvos personalgarantier vilket medför en viss trygghet.
Jag känner inte samma trygghet om jag skulle köpa en likvärdig bil på Blocket eller liknande.
Då vart den bokad och klar med lev. v.2.
Lade till en Polestaroptimering utav bara farten.
Vad jag läst hitintills, så verkar alla nöjda med optimeringen till sina 2,4D Aut. MY2010.
Hej,
Återkoppla gärna efter du fått bilen levererad. Har nyligen köpt en likadan och går i funderingar på att uppdatera programvaran.
Kart vettigare val att välja 175 hk "lilla d5:an" med tanke på prisaspekt. Identiskt lika motorer med samma vrid, dock med en turbo mindre. Lycka till med er nya bil. :D
Jag lovar att återkomma med ett utlåtande när väl bilen befinner sig i min ägo.
Längtan är just nu helt abnorm efter att kalendern skall visa vecka 2.
Tomrummet uppfylls förvisso av ett frenetiskt jagande efter "det rätta" försäkringsalternativet. :)
Om det är försäkringsbolag du letar efter så är det Volvia som gäller för en Volvo, helt bekymmersfritt när det gäller skador, visserligen kan man säkert tjäna någon krona o välja ett annat bolag.
Det tar oftast det bolaget igen när en skada uppkommer.
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]