Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har på senare tid sakta men säkert uppstått några problem med min kära 945 '94 med B230FD.
  • 1. Det läcker olja från kamaxelns främre packbox. (tror jag)
    2. Hjulen får ingen kraft vid acceleration, dvs när man trycker ner gasen åker varvmätaren upp men inget händer med bilen, lite som om man trycker ner kopplingen en smula.
    3. Motorn svarar inte på gasen, dvs varvtalet ökar inte och den skakar som när den håller på att dö. Detta är endast när den stått ett tag t.ex. över natten, sen håller den på så i ungefär en timme oavsett antal start/stopp.
    4. Lambdalampan lyser och den dör, har hållit på så ett längre tag och händer bara ca en gång i veckan, sen är den nära att dö någon enstaka gång däremellan.
Då jag är rätt oerfaren har jag inte gjort någon direkt felsökning utan bara tittat, spekulerat och läst på forumet och i Haynes.
Min slutsats har varit att problem ett torde vara att packboxen är slut och bör bytas? Har dock fått uppfattningen att man bör byta båda(främre och bakre) samt kamremmen då det kommit olja på den?
Så min undran är om ni kunniga människor på detta fina forum håller med om att första problemet är packboxen och om det räcker att byta just den främre?
Utöver det undrar jag om detta kan orsaka de andra problemen eller om så ej är fallet vad det kan vara och hur jag åtgärdar det!

Problemen eskalerar så jag börjar känna en viss press av det här så blir väldigt tacksam för svar! :)

Vänligen KarlGerhard
Senast redigerad av 1 KarlGerhard, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
KarlGerhard skrev:Hej!
Har på senare tid sakta men säkert uppstått några problem med min kära 945 '94 med B230FD.
  • 1. Det läcker olja från kamaxelns främre packbox. (tror jag)
    2. Hjulen får ingen kraft vid acceleration, dvs när man trycker ner gasen åker varvmätaren upp men inget händer med bilen, lite som om man trycker ner kopplingen en smula.
    3. Motorn svarar inte på gasen, dvs varvtalet ökar inte och den skakar som när den håller på att dö. Detta är endast när den stått ett tag t.ex. över natten, sen håller den på så i ungefär en timme oavsett antal start/stopp.
    4. Lambdalampan lyser och den dör, har hållit på så ett längre tag och händer bara ca en gång i veckan, sen är den nära att dö någon enstaka gång däremellan.
1. Byt bägge packboxarna och byt kamrem och spännare samtidigt om du är det minsta osäker på när dom byttes senast.

2. Gissning är att du har automat eller.....? Kontrollera oljenivå i lådan samt kvaliten på oljan, den skall vara klar och fin och får inte lukta illa. OBS att det finns skalor på bägge sidor av stickan för kall respektive varm olja men bäst är att kolla oljan varm.

När det gäller 3 och 4 vill jag gärna att du tar ut felkoder först.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av KarlGerhard
1. kamremmen ska ha bytts för ca 1,5 år sen men vet inte riktigt hur bra det gjordes.

2. har manuell :)

3 & 4. ska plocka felkoderna ikväll!
(stressadså blev snabbt svar!
Vänligen, KarlGerhard
Användarvisningsbild
av KarlGerhard
gnestakalle skrev:Du har nog en slut koppling då.

Mvh GK
Du får gärna utveckla detta för anar ju att du kanske har rätt :(

Kollade felkoderna:
Hål A2 = Motorstyrning (LH2.4 bränsleinsprutning) - 3-1-1
3-1-1 = Hastighetssignal
Villkor:
Om motorvarvtalet är över 2100 rpm, lastsignalen motsvarar dellast och styrenheten inte får någon signal från hastighetmätaren under 8 sekunder sätts felkod.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledning från kombinationsinstrumentet
Avbrott eller kortslutning till jord i ledning mellan kombinationsinstrumentet och givaren.
Felsymptom:
Tomgångsproblem.

Hål A3 = ABS - fick inget svar alls, inte ens 1-1-1, verkar iofs inte som om ABSen funkat de gånger man tvärnitat...

Hål A6 = Elektronisk tändsystem (EZ116K) - 1-1-1

Hål B5= SRS - 1-1-1

Alla andra hål saknade kontakt.

Gällande A2 så funkar hastighetsmätaren bara då och då kanske det som orsakar felkoden?

Vänligen, KarlGerhard
Användarvisningsbild
av gnestakalle
När det gäller kopplingen så är troligen lamellerna slitna. Eftersom du har ABS så får troligen systemet hastighetssignal från en av ABS-givarna och troligen höger fram, felsök givaren och dess kablage. Måste dock lämna en "Brasklapp" här eftersom jag inte är helt insatt i var systemet får sin hastighetssignal ifrån. Hastighetsmätaren får sin signal från samma givare vare sig den sitter i kombination med ABS eller om den sitter i bakaxeln.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av andreas88
Vad det gäller var systemet får sin hastighetssignal så är det så att hastighetsmätaren får sin signal från givaren i bakaxeln, som också är ABS givare i bakaxeln då dessa bilar har en givare, och den sitter placerad mitt på bakaxelklumpen (diffhuset) i aluminiumkåpan.

Ett litet tips är att kolla kablarna till givaren i bakaxeln dom går gärna av. På min 945 från 94 hade jag problem med hastighetsmätaren som funka då och då och ABS lampan tänder sig då de är sammankopplade. Problemet var då att kablarna till givaren bak var av. Fick dom i handen när jag skulle lossa kontakten. Så jag köpte två nya kabelbitar från Volvo och satte i kontakten på bakaxeln och drog upp dom in i bilen och där skarva ihop dom med kablaget som kommer framifrån mätarhuset, jag skarva dom precis vid den plomberade boxen vid påfyllningsröret. Har funkat fint nu i 1,5 år utan ett problem
Användarvisningsbild
av KarlGerhard
Tackar så mycket för svaren, ska ner och lägga mig under bilen en stund nu och sen köra till volvo :D
Kollade elschemat och det anger också att givaren till hastighetsmätaren är samma som ABS'en i bakaxeln så det låter ju rimligt. Men jag tycker likväl det är lustigt att det inte kom något svar från ABS'en när jag skulle läsa felkoder?
Återkommer när jag kollat upp mätaren och 'kamaxeln'!

Vänligen, KarlGerhard!

-:EDIT:- Kom på det, finns det några andra billiga sätt att testa först istället för att rusa iväg och köpa en ny koppling? :wink:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du måste i alla händelser demontera lådan för att kunna inspektera kopplingspaketet och sen får du se vad som behöver åtgärdas.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Du måste i alla händelser demontera lådan för att kunna inspektera kopplingspaketet och sen får du se vad som behöver åtgärdas.

Mvh GK
Får förhoppningsvis grejerna från Volvo på måndag så får se hur det blir med packboxen då iaf, får hoppas att det hjälper lite tills jag har möjlighet att skruva ner lådan, känns som lite överkurs att ge sig på det ensam nere på parkeringen :wink:
Noterade att kamremmen mer eller mindre var indränkt i olja så förhoppningsvis får vi lite mer kraft i maskineriet iaf :)

Upptäckte att ABS-givarna fram inte existerade så det är ju helt klart den i bakaxeln det är fel på, om nu ABSen ens är inkopplad längre :wink:

Känner att jag lägger den här tråden på is tillsvidare, såvida ingen har något mer intressant att säga givetvis!

Tack för all hjälp!
Vänligen, KarlGerhard!
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]