Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BenRangel
När bilen är kall är allt som det ska men när bilen blir varm så blir tomgången ojämn, pendlar mellan 300-1000rpm.
Har bytt lufymassamätaren utan förbättring.
Varvar man över 2500 är allt som det ska men det ställer till det i bilköer och rondeller.

Vad kan det vara för fel?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vore kul att veta vad du har för bil och årsmodell. Kärvande tomgångsmotor kan vara boven. Har du tagit ut felkoder?

Du kan även kolla att alla luft och vakuumslangar inte läcker, kolla även insugspackning. Bra verktyg till detta är en burk startgas som sprutas runt slangar och insug, om motorvarvet går upp har du hittat en läcka.

Mvh GK
av sicnarf
Du BenRangel (vilket roligt användarnamn förresten) det ska finnas en elkontaktstycke till effektförstärkaren i tändningen bakom vänster strålkastarlampa.Om du tar loss luftburken så ser du den.Ta loss den och gör rent kontaktstycket och spruta lite elektronikolja där.Det kan hjälpa.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Elektronikrengöring skall det vara, inte typ 5-56 eller wd40.

Mvh GK
av BenRangel
Såå... haft haft tomgångsventil/motor loss och rengjort den, utan skillnad.
Burken under luftburken fanns det tre slangar till, ingen kontakt (vad jag kunde se).

En tanke är att nå'n tempgivare blir påverkad och nått ska hända (som inte händer) eftersom det är precis när "motortempnålen" på panelen börjat röra sig....Alltid...
Låter jag den kallna går den som en klocka igen.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag skulle kolla tempgivaren, finns massor av trådar om du söker. Borde också i sammanhanget orsaka hög bränsleförbrukning.

OBS! Det finns två tempgivare, en för styrsystemet och en för instrumentet.
av BenRangel
Ok, lite news......'
Precis lärt mig kolla felkoderna.. Felkoder 3-2-2 (renbränning av mätartråd) och 2-3-2 (lambdareglering , mager eller fet, tomgång). Orkar inte leta bland trådar, nå'n som vet.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]