Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Upptäckte häromdan att bromsen ligger an på höger framhjul på biln. Fattar inte riktigt varför...? Jag hade in den tidigare i höstas och fick då båda framskivorna samt beläggen bytta. På senare tid har det börjat smågnissla lite när jag bromsar mjukt, och idag när jag kom hem märkte jag att högern fram var varmare än normalt...

Är det vanligt att det blir såhär? Bästa åtgärden? Det är väl oket som kärvar antar jag, så min plan är väl att lyfta av det och motionera det lite så de kanske släpper, eller kan det bero på något annat?

Sen har jag två små problem till som jag tänkte passa på att skriva här:
1. Det gnisslar lite från ratten ibland när man styr ganska fort. Funderar på vafan de kan vara. Min teori är att det är någon plast som ligger emot där bakom, eller är det något annat?
2. Sen har jag ett spännande ljud från framvagnen också. Ibland, när bilen fjädrar mycket eller rör sig ( inte nödvändigtvis skakar mycket eller fort ) så hör jag någon form av klonk framifrån. Tycker det låter som en lös plastsköld av något slag som slår, men jag har inte lyckats sett något misstänkt än... Något i själva upphängningen bör det inte vara, alla styrlederna nya, drivknutar, fräscha spindlar och bussningar... Märke att nederkanten på fronten verkar sitta lite löst, samt den plastbit som sitter närmast på undersidan, men det känns inte som det ska röra sig tillräckligt för att göra något annat ljud är rassel...
du har nog ett ok som har hängt sej antagligen har det gått hål på damasken och kolven har rostatfast
byt ok eller renovera
gnisslet från (ratten) brukar vara nere i genomföringen i torpedväggen jag har helt sonika lyft på damasken och spryat på med flytande smörjmedel och det har hjälpt på dom 10talet bilar jag har fixat vet dock inte hur länge :wink: ingen har kommit tillbaka än
klonket kan vara vad som tex glapp i kräng-stagen övre fjädersäte som har gett upp eller bara lite grus i nedre fjäderskål
stagen är lätta och kolla hissa upp bilen ryck i kräng-hämmaren det skall inte glappa det minsta gör det det byt stag
fjädersätet kollar du med en 21mm nyckel öppna huven pilla bort skyddet över muttern på stötdämparen prova att vrida runt muttern fjädrar inte nyckel tillbaka eller det går att vrida mer än ett kvartsvarv så är fjädersätet uppslitet
hollan skrev:du har nog ett ok som har hängt sej antagligen har det gått hål på damasken och kolven har rostatfast
byt ok eller renovera
gnisslet från (ratten) brukar vara nere i genomföringen i torpedväggen jag har helt sonika lyft på damasken och spryat på med flytande smörjmedel och det har hjälpt på dom 10talet bilar jag har fixat vet dock inte hur länge :wink: ingen har kommit tillbaka än
klonket kan vara vad som tex glapp i kräng-stagen övre fjädersäte som har gett upp eller bara lite grus i nedre fjäderskål
stagen är lätta och kolla hissa upp bilen ryck i kräng-hämmaren det skall inte glappa det minsta gör det det byt stag
fjädersätet kollar du med en 21mm nyckel öppna huven pilla bort skyddet över muttern på stötdämparen prova att vrida runt muttern fjädrar inte nyckel tillbaka eller det går att vrida mer än ett kvartsvarv så är fjädersätet uppslitet
Hollan vad för smörjningsmedel har du använt?
greeeken skrev:
hollan skrev:du har nog ett ok som har hängt sej antagligen har det gått hål på damasken och kolven har rostatfast
byt ok eller renovera
Hollan vad för smörjningsmedel har du använt?
Klisterolja, eller wd40 eller vad som helst borde väl funka?

Iaf, tack för skitbra svar! Ska ge mig ut i garaget ( när jag samlat ihop lite ork ) på studs och kolla igenom. Ska se om inte oket går att motionera, ev. försöka smörja med lite okfett, annars får jag väl plocka isär och fixa till...
Har både glada och dyngdryga nyheter att komma med

Lyfta på huven och kikade och kände lite, lutade armen mot staget som går mellan fjäderbenstornet och fan va det satt löst, så jag misstänker att det är det som låter när det dunkar mot torpedväggen. Bussningarna i ändarna verkar väldigt slappa så dom får bytas, kanske den på motorn också kanske...

Sen det tråkiga. Skulle ta av hjulet för att se över oket, men det gick inte. Jag hade in bilen för bromsskivebyte i höstas, och de måste ha en helvetes mutterpurra för ett par av hjulskruvarna går fan inte att få bort. Fick loss 3, men den fjärde gick inte. Jag drog av en förlängare på de första tre skruvarna med ett skaft på 70cm. Den tredje skruven knackade jag på med liten slägga först. Tog sen ett fälgkors, stöttade upp det i andra änden med träkloss, och så tog jag ett rör på 1,5 meter och drog. Fälgkorset böjdes, och den tapp som gick in mot skruven i fälgen vred sig 90 grader i godset innan jag gav upp och ringde och skällde ut verkstaden... Åker dit imorgon efter jobbet, om dom ids ha öppet, så dom får ordna upp det här...

Bara en liten undring, damasken till genomförningen av styraxeln, hur kommer man åt den? Ska man ta det underifrån kanske?
det så kallade fjäderbens staget är väldigt slappt och går att vrida så där ser jag inga som helst fel
du lyfter damasken med tex en skruvmejsel inneifrån skit simpelt! jag andvänder flytande smörjmedel volvos eget vet inte vad det heter blir lite mjölkfärjat när man sprayar
okej ja så mycke skall det inte röra sej kolla då även övre motorfäste

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]