Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Wibäck,

1. Absolut! Det är klart, kör du med stereon på max eller har tre gallskrikande ungar i baksätet så kommer du inte höra den, men vid normalt ljud i kupén så är det inga problem. (Varför vill du ha den längst bak?)

2. Du ser på bilden från mitt inlägg på förra sidan hur jag monterade mina vilket fungerar utmärkt. Jag tror inte att man vill ha dem så att de vinklar utåt eftersom de då kommer varna för saker som inte är hinder för backning. Tänk dig extremen, att du har en sensor som sitter på sidan av bilen...den kommer ju varna när du har en stolpe 40 cm vid sidan av bilen vilket ju inte utgör någon fara.
Fred skrev:Bild

Mvh
Fred
Användarvisningsbild
av Wibäck
Fred skrev:Wibäck,

1. Absolut! Det är klart, kör du med stereon på max eller har tre gallskrikande ungar i baksätet så kommer du inte höra den, men vid normalt ljud i kupén så är det inga problem. (Varför vill du ha den längst bak?)

2. Du ser på bilden från mitt inlägg på förra sidan hur jag monterade mina vilket fungerar utmärkt. Jag tror inte att man vill ha dem så att de vinklar utåt eftersom de då kommer varna för saker som inte är hinder för backning. Tänk dig extremen, att du har en sensor som sitter på sidan av bilen...den kommer ju varna när du har en stolpe 40 cm vid sidan av bilen vilket ju inte utgör någon fara.

Mvh
Fred
Tack för bra svar!

All montering är ju längst bak och jag vill slippa dra kabel genom hela bilen om det inte behövs. Det ser ut som du monterat de yttersta precis utanför där kurvaturen börjar, vilket jag också sett på många originalmonterade.

Hur nära är man när summern ger konstant ton?

// Wibäck
av Fred
Det är inte alls svårt att dra fram kabeln...om jag minns rätt så gjorde jag det på fem minuter. Du behöver också ha möjlighet att stänga av systemet ibland, speciellt om du har krok och drar vagn någon gång, men inte bara då.
Wibäck skrev:Hur nära är man när summern ger konstant ton?
Har du läst tråden...? Det står flera gånger att det handlar om ca 40 cm.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Har också monterat Biltemas varnare i frugans S60.
(fungerar jättebra, har liknande på min V70 -10 men då orginal)
Man bör dra fram "summern" och sätta på t.ex. instrumentbrädan.
Rätt så enkelt att dra fram och gick rätt fort.
Man kan då stänga av varnaren om man kopplar kärra eller har andra behov av at få tyst på signalen.

Klarar man att montera givarna klarar man busenkelt att dra fram kabeln till summern.

Lackade mina med svart färg (samma som bilen) och blir mycket snyggt.

Helt klart rekomenderbart till alla som inte har backvarnare.

Det viktigaste är inte att undvika backa in i någon vägg utan att undvika att backa över småbarn som kan "gömma" sig bakom bilen.
En bilhandlare som berättat skräckversionen om att när han gick och satte sig i bilen var det tomt bakom.
Men när han sedan någon minut senare startade motorn och skulle backa ut så skrek backvarnaren.
Han gick då ut och kollade varför (såg ingen bil bakom) och hittade då en liten parvel (ca 3 år) som stod bakom bilen.

Han har lovat sig själv att ALDRIG ha en bil utan backvarnare.

Har själv samma löfte till mig själv. Vill aldrig vara med om en sådan olycka det kunde blivit.
Bilar går att laga men inte barn.

/Roland
av volvotomas
Spoiler »
Har du några bilder på monteringen av backsensorerna på s60:n vilka mått har du emellan dom och höjd på dom.
Senast redigerad av 2 Lövet, redigerad totalt 0 gång. Anledning: Quote -> spoiler
Användarvisningsbild
av Ringhede
Finns markeringar på insidan av plast störfångaren var de ska sitta.

Men om du behöver så kan jag nog ordan lite bilder imorgon.
Återkom om du behöver mer hjälp/tipps

Fungerar mycket bra.
Över förväntan nöjd.
av kamilenski
Jag ångrar bara en sak med monteringen. Nämligen att jag kastade bort vinkelringar i plast dom följer med satsen. Biltemas givare är mycket känsliga. Och bör riktas lite uppåt. Just nu fick jag rikta upp dessa sensorer med tändstickor. :( annars skriker dom redan då bilen är halvlastat.
av volvotomas
Ringhede skrev:Finns markeringar på insidan av plast störfångaren var de ska sitta.

Men om du behöver så kan jag nog ordan lite bilder imorgon.
Återkom om du behöver mer hjälp/tipps

Fungerar mycket bra.
Över förväntan nöjd.
Ja du får gärna ta bilder på det mm, jag har en 04 jag tror inte att det finns markeringar på den men vet inte säkert.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 23

Dina lyktor är sönderbrända p&ari[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]

Stolsrygg knakar/ låter

Det enda "problemet" jag märkt med […]