Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av o_c
Hej.
Är lite orolig :shock: idag då ratten på vår V70 T5 -01 verkar sitta löst.
Normalt är det min fru som kör denna bil och jag har därför inte noterat detta innan.
Ratten (en vanlig std 4-ekrad med knappar) glappar när man tar tag i den. Det är inte i längsled och det är inte "död-läge" i själva styrningen. Det är glapp i tipp/tilt-led på själva ratten. Ratten glappar ca 6-8mm om man vickar på den.

Styrningen fungerar dock normalt.

Tittade lite på PDF-en för Volvos monteringsanvisning (länk på detta forum) och funderar på om det är "centrumbulten" som är lös?

Är på semester och behöver svar akut - kan den lossna helt? :(

Vänligen / Ove
Användarvisningsbild
av retepnosslin
Hade samma problem på min V70N 2,4T -00.

Det är centrumbulten som har lossnat!
Användarvisningsbild
av Nexus
jag skulle åka och få den åtdragen. tänk dig att den" släpper" i motorvägsfart :-O) . eller så blir splinsen skadade på rattstången om du kör för länge med glapp ratt vilket kan bli dyrare än att dra åt ratten.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hade samma problem själv på min V70n men det var inga problem för min mek att fixa detta. Det gick både snabbt & var billigt. Det var som sagt någonting som behövdes dras åt.
av S.t.r.a.n.D
Bara att dra år centrumbulten, mycket enkelt bara du är försiktig med dynamitpåsen...

Men som sagt, far till närmaste verkstad och få den åtdragen, lös ska den inte vara.
av o_c
Hej.
Tack alla för raka svar.
Min gissning var då tyvärr riktig...
Blir till att leta reda på sommaröppen Volvoverkstad i Uppsalatrakten snarast...

Mvh / Ove C
av grabb85
o_c skrev:Hej.
Tack alla för raka svar.
Min gissning var då tyvärr riktig...
Blir till att leta reda på sommaröppen Volvoverkstad i Uppsalatrakten snarast...

Mvh / Ove C
Tyvärr och tyvärr, visst är det lite skrämmande tanke kanske men jag hade nog hellre åkt in på verkstad och fått den åtdragen billigt och smidigt än att det t.e.x va något glaspp i styrningen vilket kunnat sluta med flera tusen i kostnad och bilen borta en eller två dagar.
av o_c
Hej igen
Tack - åtgärdat nu.

Upplands Motor - snabb service. Slapp kö i "5 Direkt". Direkt in. Kanske pga säkerhetsrisken med ratten och Volvos önskade rykte om säkerhet?

I alla fall - mycket gott bemötande och snabb service. 577kr kostade det och nu sitter den fast!

Hälsningar / O

Kuriosa: Väl inne på Volvo kunde jag inte motstå att provsitta/känna in nya V70 samt S80. Jag har själv även en nyare Audi och tycker mig känna samma kvalitetskänsla i knappar och reglage på dessa nya Volvo. Trevligt. Gillar interiören på dessa. Dock är jag lite besviken på benutrymmet i baksätet då detta borde vara ytterligare mera tilltaget.
Får väl se vad det blir när man skall byta. ;-)

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Det låter som ett klassiskt problem med minn[…]