Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om verkstaden anmärker på saker som inte är bra på din bil... Är detta Bullshit?
Det är väl så att man lämnar in bilen För service genomgång för att just finna ev brister/fel så att man undviker driftstopp/problem tills nästa gång det är dags att serva bilen eller ??
Lampor som inte lyser,bromsar som inte håller till nästa service,däck som är slitna eller tom snedslitna så det erfordras en hjulinställning
Allt detta får du väl själv välja om du vill verkstaden skall utföra eller ej och får ett kostnadsförslag före åtg av din bil
Är du själv kunnig/händig så gör du väl det själv och har då fått reda på vad du skall göra just pga servicens anmärkningar

Om en mindre verkstad inte finner något och en större finner fler fel är den mindre verkstaden bättre för att dom hittar mindre fel ???
Blir lite lätt konfunderad över resonemanget men jag kanske har missat något ...
Självklart vill jag inte ha några fel på bilen men är inte detta själva meningen med att serva bilen.
Jag skulle uppskatta alla fel som hittas och jag får ju själv avgöra vad jag vill ha åtgärdat
Och jag tar för givet att alla fel som hittas är fel och brister o inget annat det handlar om ett förtroende mellan mej och mekanikern...

//Gooose[/quote]

:-)-)
Det handlar ju om att verkstaden ska anmärka på allt som inte håller till nästa service, dvs, är det 500 mil kvar på bromsbelägg så vill de ju byta dem, eftersom du kanske ska åka 3000 mil till nästa service. Visst, du kanske har koll och tänker att du byter om 2 månader själv, men det vet ju inte verkstaden.

För min del, att inte serva på en märkesverkstad när man har en ganska ny bil, värd 100K och mer, känns dumsnålt. Har man en 84ans 740 GLE värd 5000:- kan man säkert få bättre/billigare service på den lokala allroundverkstaden, just pga. att den blytunge meken kan mer om dem än ungtupparna på Volvo som inte ens var födda när de kom ;)
Nja nu handlar det inte om saker i all välmening som sägs, utan saker som är till 100% "klämma ur mer pengar av kunden"
Jag förstår det ni skriver här ovan, men självklart är det inte dessa saker jag menar.
Min verkstad är ingen liten kass verkstad, utan en mindre oberoende verkstad, med bra värderingar och moral. Dvs man behöver aldrig undra om saker och ting verkligen behöver bytas osv.
Mekanikern har ett långt förflutet som volvomek osv.

Det skall mycket till för att jag skall lämna min bil till bilia typ.

Som tex. En riktig uppdatering som verkligen gör något.
Tror inte jag kommer någon stans i denna fråga, ni som vurmar för dyrverkstadens förträfflighet kommer just av den anledningen inte förstå min ståndpunkt.

(Lite samma sak som att fortsätta brinna för lurendrejerier så som pyramidspel osv. Trots att man egentligen insett att man är just lurad, enbart för att på något sätt rättfärdiga sina tidigare val.
Tänk dock på att Einstein sa att endast den riktigt vise och lärde kan ändra uppfattning)

Tack för era kommentarer dock!
Lite väl drastisk jämförelse måste jag säga!

Pyramidspel VS Auktoriserad versktad är väl ändå att ta i!?

Ser faktiskt inte vad det är i prissättningen som är lurendrejeri?
Du får ju reda på priset innan du bokar service och du är inte tvungen att boka!

Vad man sen får för sina pengar är en annan femma, men du har ju valet = du är inte lurad..

Själv har jag valt att lämna min bil hos Helmia i Karlstad av följande anledningar:

- Dom kan min bil / har information från Volvo centralt om saker som inte "småverkstäderna" har.
- Dom är trevliga och tillmötesgående..
- Dom erbjuder alltid en lånebil i samma kaliber som min egen när jag bett om det, utan kostnad såklart.
- Dom lyssnar på mig när jag påtalar/påpekar något gällande bilen..

Priset är för mig en sekundär punkt, först ska det vara bra service och ett väl utfört arbete..

Kostnaden för service är försvinnande liten jämfört med totala värdeminskningen på en bil, så det är viktigare att det är bra folk man har å göra med anser jag än att prislappen är den rätta..
Märk väl, jag säger inte att "små verkstäder" är dåliga på ovanstående punkter, bara att jag tycker att "min märkesverkstad" är bra på dom..

Hade bilen varit 10+ år eller gått 20k mil hade jag inte lämnat in den över huvudtaget, då hade jag gjort jobbet själv.. oavsett det handlar om service eller reparation..
Variosboy skrev:Lite väl drastisk jämförelse måste jag säga!

Pyramidspel VS Auktoriserad versktad är väl ändå att ta i!?

Ser faktiskt inte vad det är i prissättningen som är lurendrejeri?
Du får ju reda på priset innan du bokar service och du är inte tvungen att boka!

Vad man sen får för sina pengar är en annan femma, men du har ju valet = du är inte lurad..

Själv har jag valt att lämna min bil hos Helmia i Karlstad av följande anledningar:

- Dom kan min bil / har information från Volvo centralt om saker som inte "småverkstäderna" har.
- Dom är trevliga och tillmötesgående..
- Dom erbjuder alltid en lånebil i samma kaliber som min egen när jag bett om det, utan kostnad såklart.
- Dom lyssnar på mig när jag påtalar/påpekar något gällande bilen..

Priset är för mig en sekundär punkt, först ska det vara bra service och ett väl utfört arbete..

Kostnaden för service är försvinnande liten jämfört med totala värdeminskningen på en bil, så det är viktigare att det är bra folk man har å göra med anser jag än att prislappen är den rätta..
Märk väl, jag säger inte att "små verkstäder" är dåliga på ovanstående punkter, bara att jag tycker att "min märkesverkstad" är bra på dom..

Hade bilen varit 10+ år eller gått 20k mil hade jag inte lämnat in den över huvudtaget, då hade jag gjort jobbet själv.. oavsett det handlar om service eller reparation..
Ja det var att ta i helt klart att jämföra med pyramidspel. Men det var lite meningen. :)
Hade jag hittat "rätt" verkstad som var en "dyrverkstad" så hade jag gått dit med om jag hade förtroendet.

Men jag har blivit bränd för många gånger.
Priset för mig är även det ofta en sekundär punkt, men jag vill endå inte betala mer bara för att..

Bara för skojs skull ringde jag bilia nu, dom skulle ha 100% mer för det jag lämnade in bilen för idag. Mycket mycket pengar. Då fick jag original delar hos min verkstad med.
Bowen skrev:Tror inte jag kommer någon stans i denna fråga, ni som vurmar för dyrverkstadens förträfflighet kommer just av den anledningen inte förstå min ståndpunkt.

(Lite samma sak som att fortsätta brinna för lurendrejerier så som pyramidspel osv. Trots att man egentligen insett att man är just lurad, enbart för att på något sätt rättfärdiga sina tidigare val.
Tänk dock på att Einstein sa att endast den riktigt vise och lärde kan ändra uppfattning)

Ehum, det här är ju ett litet självmål från din sida, du antyder att de som använder märkesverstäder är grundlurade och att du är smart som ser igenom det, men att vi andra kan bli ändra uppfattning och slå in på den rätta vägen. Detta gäller väl i lika stor grad åt ditt håll, jag ser ingen anledning till att "dyrverkstaden" skulle utföra sämre arbete, snarare tvärtom.

Man kan även säga, det finns inget som en gratis lunch, vilket i detta fall skulle kunna innebära att det du tror du sparar på din snålverkstad i slutänden straffar sig.

Men som jag sa, jag för min del servar på märkesverkstad när bilen är relativt ny och dyr, och har alltid servat mina äldre bilar hos mindre verkstäder. Men, eftersom jag i yrket kommer i kontakta med biltillverkare (översätter serviceinstruktioner ibland) så inser jag hur mkt som sker bakom kulisserna. Att inte lämna in en relativt ny bil är på gränsen till idiotiskt i min mening.
Enzo skrev:
Bowen skrev:Tror inte jag kommer någon stans i denna fråga, ni som vurmar för dyrverkstadens förträfflighet kommer just av den anledningen inte förstå min ståndpunkt.

Ehum, det här är ju ett litet självmål från din sida, du antyder att de som använder märkesverstäder är grundlurade och att du är smart som ser igenom det, men att vi andra kan bli ändra uppfattning och slå in på den rätta vägen. Detta gäller väl i lika stor grad åt ditt håll, jag ser ingen anledning till att "dyrverkstaden" skulle utföra sämre arbete, snarare tvärtom.

Man kan även säga, det finns inget som en gratis lunch, vilket i detta fall skulle kunna innebära att det du tror du sparar på din snålverkstad i slutänden straffar sig.

Men som jag sa, jag för min del servar på märkesverkstad när bilen är relativt ny och dyr, och har alltid servat mina äldre bilar hos mindre verkstäder. Men, eftersom jag i yrket kommer i kontakta med biltillverkare (översätter serviceinstruktioner ibland) så inser jag hur mkt som sker bakom kulisserna. Att inte lämna in en relativt ny bil är på gränsen till idiotiskt i min mening.
Nja så kan man ju se det, men jag sätter mig inte på några höga hästar för att jag vill göra på ett visst sätt.
Alla får göra som dom vill.
Men jag vill inte heller höra att jag är dumsnål, eller missar massa i mitt val.
Det viktiga är att det är en vettig verkstad som man kan lita på, och som gör ett bra jobb.
Sen om man vill betala mer för att det känns mest tryggt så får man väl göra det.

Men jag missar något hos min verkstad tror jag inte på något sett..
Som sagt, dubbla priset hos bilia för byte av allt bromsaktigt bak mot vad min verkstad tog.
Orginaldelar fick jag endå.
Nej det tycker jag inte är värt.

En av anledningarna till placeringen är att f[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]