Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bewsfroe
Det har blivit dags att byta skivorna fram och jag vet inte var jag ska köpa dom. Jag är för snål för att köpa originalskivor på Volvo, tror det finns skivor som är MINST lika bra för en mindre peng.

Hur ser det ut där ute på marknaden? Skruvat har ju skivor för en human summa. Biltema oxå... Autoexperten verkar bara ha Bremboskivor och dom kostar...

Tyska Skandix säljer Zimmermanskivor för ca 500 kr/st, verkar vara vettiga skivor vad jag läst!

ÖS på med inputs om detta så vore jag evigt tacksam :)

Som sagt så är det standardbromsar det handlar om. Här ska inte monteras något som duger till bankörning etc. Skall sitta på min sugande S60 som enbart tar mig till jobbet osv. Dock skall dom kunna göra vad dom är tillverkade för - stanna bilen!
av Provocative
Ja gillar att förorda Biltema. Men har inte testat deras skivor på en Volvo. Däremot på ford. Kvaliten var så usel att jag i stort sett lätt bromsservice ingå i vanlig service. De blev skeva på nolltid.
För att vara säker skulle jag rekomendera dig att köpa orginal även om jag själv tänker testa Biltemas bak i vår då mina börjar se lite ledsna ut.
av Provocative
Ja gillar att förorda Biltema. Men har inte testat deras skivor på en Volvo. Däremot på ford. Kvaliten var så usel att jag i stort sett lätt bromsservice ingå i vanlig service. De blev skeva på nolltid.
För att vara säker skulle jag rekomendera dig att köpa orginal även om jag själv tänker testa Biltemas bak i vår då mina börjar se lite ledsna ut.
av TomasL
Zimmermann är bra skivor för priset.
Dom originalmonteras på några bilar, dock inte Volvo.
Men som sagt helt OK skivor till priset.
av Bewsfroe
Provocative skrev: De blev skeva på nolltid.
För att vara säker skulle jag rekomendera dig att köpa orginal.
Hade skivor från Biltema på min gamla 940, dom blev oxå skeva men åkte och bytte dom och sedan funkade det bra. Sen har man ju hört om originalskivor som blir skeva i parti och minut. Således går man inte säker med original ens.

Så det är väl inte ett argument som får mig att avstå att handla skivorna på Biltema. Dock vill man ju inte att dom ska lida av gravrost efter en vinter pga. något sämre material än i originalskivorna.
TomasL skrev:Zimmermann är bra skivor för priset.
Dom originalmonteras på några bilar, dock inte Volvo.
Men som sagt helt OK skivor till priset.
50 euro / skiva e ju ett skitbra pris för dom skivorna då. Då vet man ju lite mer vad man får jämfört med Biltema där inte ens, enligt ryktet, tillverkningsland går att utläsa.

Nån mer som har inputs?
Användarvisningsbild
av camaro69
Kvalitet på bromsar och däck sparar man gärna in på, så man kan köpa något annat kul. Det är ju inte så noga med en pendlarbil med sugis som ska flytta arslet till och från jobbet.

Billigast är att köpa begagnat på skroten. "Halva priset, billigare än Ullared".

Observera ironi :wink:
av oldtimersmc
Har åkt på biltemaskivor i 30år och aldrig haft några problem.
Sist jag hade bromskiveproblem var på en orginalskiva på en bmw323I tidigt 80tal (en79:a) det var en separation mellan dubbelskivan fram = lite skakigt.
av Bewsfroe
camaro69 skrev:Kvalitet på bromsar och däck sparar man gärna in på, så man kan köpa något annat kul. Det är ju inte så noga med en pendlarbil med sugis som ska flytta arslet till och från jobbet.

Billigast är att köpa begagnat på skroten. "Halva priset, billigare än Ullared".

Observera ironi :wink:
Varför betala mer när jag kan få skivor av samma kvalité men till ett lägre pris? Volvos skivor e väl inte marknadens bästa skivor eller? ;) Finns några hundralappar att spara som jag hellre lägger på nåt annat än en blå kartong som det står Volvo på.

Och det jag syftar på med pendlarbil är att jag inte behöver något som är bättre än standardbromsar, med andra ord, jag bryr mig inte om bromsarna ballar ur på en bankörning eftersom jag inte ska köra på bana.
oldtimersmc skrev:Har åkt på biltemaskivor i 30år och aldrig haft några problem.
Sist jag hade bromskiveproblem var på en orginalskiva på en bmw323I tidigt 80tal (en79:a) det var en separation mellan dubbelskivan fram = lite skakigt.
Okej, låter betryggande. Man kanske ska våga satsa på Biltemas igen då, kan erkänna att jag känner en viss skepsis ibland men för det mesta fungerar deras grejer!
greeeken skrev:skruvat.se
Billigare än Biltema faktiskt
Och deras skivor håller fin kvalité?

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]