Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BearTheFear
Morsans V70 2,0F -08 startar plötsligt inte längre. Hon var ute och åkte en tur imorse, kom hem och parkerade bilen (i uppförsbacke), inga problem alls innan. När hon nu på eftermiddagen skulle åka iväg startar inte bilen. Startmotorn går, men den tänder inte. Vi drog slutsatsen att det kan vara för lite soppa (pga uppförsbacken) och tankade 5L bensin i dunk och fyllde på, samtidigt som vi backade ner bilen och ställde den i nedförsbacke istället. Ingen skillnad. Så det blev bärgare... Vi åkte förbi macken och tankade upp full tank, fortfarande fungerar det inte.

Enda lösningen blev således att ställa av den på verkstaden, med den glada kommentaren "vi hör av oss imorgon och berättar hur mycket det kostar".

1. Någon som har en teori om vad som kan vara felet?

2. Verkstadskillen var skeptisk till etanolen och sa att man skulle köra bensin nu när det började bli kyligt och även att man ska köra var tredje tank på bensin även på sommaren. Finns det något belägg för detta?
av Rådlös
Det där uttalandet om etanolen är en nödlögn för att man inte vill, kan, orkar, ids tänka lite logiskt. Till att börja med finns det ju ett diagnostiksystem. Där kommer man halvvägs i felsökningen. Det finns alltså inget belägg för det uttalandet. Alla vi andra som har kört tusentals mil med våra FFV-bilar har inte haft några sådana problem. Hade någon verkstad sagt så till mig, så hade jag övervägt att välja en annan verkstad, eller tagit ett allvarligt samtal med någon högre uppsatt på verkstaden. Vill du berätta vilken firma och på vilken ort det var?
av BearTheFear
Det var på Bilia i Haninge.

Blev också lite förvånad över ett sånt uttalande, borde dom inte försvara de bilarna som dom faktiskt själva säljer? Etanolen har ju diskuterats mycket fram och tillbaka, men i alla fall min uppfattning är att bilarna/etanolen blivit bättre på senare åren och åtgärdat de värsta "barndomsfelen".
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är ju precis det dom gjorde, försvarade bilen genom att skylla på bränslet..
Som Rådlös säger så är det bara skitsnack från någon som tror (inte vet)...
av BearTheFear
Jo, kanske, men ändå ett klent försvar. Dom bygger och säljer ju en bil som dom säger kan drivas av både bensin och etanol, men menar i efterhand att man helst aldrig ska köra på etanol. Då tycker jag att det är lika mkt bilens fel. Fast jag ska väl även säga att jag inte tror att han har belägg för sitt uttalande, därav min irritation.
av Rådlös
BearTheFear: Du har mina fulla sympatier, bilen är byggd för etanol och då skall den fungera så också. Jag har själv en likadan och samma årsmodell. Jag har kört min i mer än 1 och ½ år, eller mer än 2300 mil på enbart E85 (E75 på vintern) utan problem.
I nuläget har du kanske fått reda på felorsaken, och fått bilen åtgärdad? Berätta här vad felet var.
Användarvisningsbild
av Ravi
Rådlös fråga till dig har du råkat ut för att etanol systemen klyddar och bensin hjälper till så funkar det! Jag har många gånger,håller inte riktigt med dig att de ska funka bara för de ska tankas med etanol! :) inget illa menat
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag jobbar för ett taxiåkeri som har haft som mest 15 st Volvo etanolbilar av 2008 års modell om det nu spelar någon roll. Tyvärr har det visat sig att det nog är nödvändigt att tanka åtminstone var femte tank med bensin om man vill ha tillförlitlighet. Vi hade ett flertal toppras som inträffade runt 25.000 mil och som tydligen kunde kopplas till etanolen.

Mvh GK
av MattiasD
gnestakalle skrev:Jag jobbar för ett taxiåkeri som har haft som mest 15 st Volvo etanolbilar av 2008 års modell om det nu spelar någon roll. Tyvärr har det visat sig att det nog är nödvändigt att tanka åtminstone var femte tank med bensin om man vill ha tillförlitlighet. Vi hade ett flertal toppras som inträffade runt 25.000 mil och som tydligen kunde kopplas till etanolen.

Mvh GK
Det skulle vara intressant att veta exakt vad med etanolen som orsakat toppraset. Efter 25 k mil skriver du, hur är det med motorer från Saab och VW? Etanol har liknande egenskaper som bensin men brinner helt rent och sotar inte. Det borde snarare bidra till längre livslängd. Men allt bottnar i att Volvo inte testat motorn ordentligt, alt inte orkat göra nödvändiga anpassningar, för de bränslen Volvo utlovat. Så det är inte fel på etanolen, utan felet och ansvaret ligger på biltillverkarna.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Troligen nåt man inte räknat med från början men jag kan tala om att SAAB 9.5 åtminstone med 2.0 etanolmotor också har problem som är etanolrelaterade, detta vet jag eftersom åtskilliga såna har gått i taxi och jag hade själv 2 st sådana i taxitrafik på den tiden jag var åkare. Dock hörde jag inget om toppras på dessa utan mest problem med spridare, så det var likadant där att man tankade minst var femte tank bensin.

Mvh GK
Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]