Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bowen
Många nya frågor idag.
Hittade inget i forumet om detta heller.

Min bil har gnisslat lite från hjulen, först trodde jag det var hjullager, men sen märkte jag att det slutade när jag tuchade lite på bromsen fick för mig att det var bromsarna.

Men det blev värre och värre och härom dagen gick handbromsen av och tar bara ytterst lite nu.
Den funkade perfekt innan, så nån vajer kanske gått av?

Men till huvudpunkten då, idag när jag stannade bilen efter en längre körning så luktade det bromsar, och höger bakskiva var glödande.

Ajajaj, hur mycket har jag skadat bilen genom att köra så här?
Jag har känt att det luktat lite innan dom senaste dagarna, men inte sett att det vart så varmt.

Givetvis får jag lämna in bilen, men kan jag köra lite försiktigt till verkstad så här? Ca 5 mil.
Användarvisningsbild
av Bowen
Vojje skrev:Absolut inte :!:

Det jävliga är ju att jag har (korkat nog) redan kört 15-20 mil med detta fel tror jag.
Förbannat.

Jag är brukar tänka att är det något som verkligen är sönder så märker man det med besked..

Kanske får tänka om lite kanske :)

Någon som vet vad det kan vara? Bromsback som gått sönder och ligger an?
Användarvisningsbild
av Vojje
Ja, det är väl inte otroligt att en "handbromsback" lossnat.
I värsta fall kan hjulet "låsa sig" och det faktum att skivan glödde antyder allvaret i det hela.
Användarvisningsbild
av Bowen
Vojje skrev:Ja, det är väl inte otroligt att en "handbromsback" lossnat.
I värsta fall kan hjulet "låsa sig" och det faktum att skivan glödde antyder allvaret i det hela.

Ja ok..

Jaha, det blir till att lösa på annat sätt då.
Tack för dina svar!
Användarvisningsbild
av apersson850
En kusin till mig spräckte hela trumman när belägget till parkeringsbromsen lossnade och sen kilades fast i mekanismen inuti trumman. Tvärstopp blev det, och rätt komplicerat att få isär så att det gick att laga.
Användarvisningsbild
av Bowen
apersson850 skrev:En kusin till mig spräckte hela trumman när belägget till parkeringsbromsen lossnade och sen kilades fast i mekanismen inuti trumman. Tvärstopp blev det, och rätt komplicerat att få isär så att det gick att laga.
Ajajaj, låter inte kul.
Snackade med min verkstad Idag, verkar vara ett vanligt fel att handbromsbackar lossnar tydligen, och det verkar vara det som är felet.
Får hoppas det inte blir för dyrt. :)
av s6025t
Prova med att posta i rätt forumsdel så kanske du får mer svar V70II 08- har inga handbromsbackar utan använder "vanliga"bromsarna till handbromsen
Användarvisningsbild
av Bowen
s6025t skrev:Prova med att posta i rätt forumsdel så kanske du får mer svar V70II 08- har inga handbromsbackar utan använder "vanliga"bromsarna till handbromsen
Japp skall tänka på detta i fortsättningen.

Kolla först så du kan ha 14" p&ari[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.

Tar man bort skatterna får man mer över[…]

Ser nu att det arga inlägget jag hittade vad […]