Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av shaanas
Hej,

Har problem med vänster bakbroms.

Jag har renoverat bakbromsarna med nya ok skivor, och belägg, samt bromsslang.
Det är luftat och klart. Höger sida låser sig helt, medan vänster fortsätter rulla, även på grus. Jag har både spänt handbromsen och justerat slavcylindern, men endå tar den inte som den ska.

Någon som har en idé vad jag kan göra?
av shaanas
Ska lufta hela systemet och se om det hjälper. Har bara luftat bak, kanske måste göra fram med. Ska lufta i ordningen: VF -> HF -> VB -> HB enligt haynes.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Sjunker pedalen mycket när du bromsar? Kan vara fel på huvudcylindern så att ena bromskretsen inte funkar, jag är dock lite osäker när det gäller 400 huruvida bakhjulen tillhör olika kretsar. Har bromsfelslampan tänts?

Mvh GK
av shaanas
gnestakalle skrev:Sjunker pedalen mycket när du bromsar? Kan vara fel på huvudcylindern så att ena bromskretsen inte funkar, jag är dock lite osäker när det gäller 400 huruvida bakhjulen tillhör olika kretsar. Har bromsfelslampan tänts?

Mvh GK
Hej,

Jag luftade hela systemet precis utan framgång. Pedalen ligger i rätt höjd. Bromslampan har inte tänts. Att notera är att bilen har ABS.
Är det huvudcylindern som ligger näst på felsökningslistan då?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Den luftning du läst om i Haynes gällde den ABS-system? Det kan skilja i utförande av luftningen. Jag tyder ditt svar om pedalen så att den sjunker normalt vid bromsning eller.....? Om du har ABS så borde ju inte hjulen låsa alls, kanske är det höger sida som är problemet. Har du tagit ut felkoder för ABS-systemet?

Mvh GK
av shaanas
gnestakalle skrev:Den luftning du läst om i Haynes gällde den ABS-system? Det kan skilja i utförande av luftningen. Jag tyder ditt svar om pedalen så att den sjunker normalt vid bromsning eller.....? Om du har ABS så borde ju inte hjulen låsa alls, kanske är det höger sida som är problemet. Har du tagit ut felkoder för ABS-systemet?

Mvh GK
Höger bakhjul låser sig helt på grus, asvalt. Vänster bak nyper lite grand, men inte tillräckligt. Pedalen känns helt normal, inga ojämnheter eller liknande.
Fram hlulen låser sig givietvis inte för att det är ABS.

Försökte ta ut felkoder nu. Jag satt kontakten i i socket 3, och håller ner knappen 5 sekunder när tändningen är igång. Men jag får inga blinkningar. Fattar inte vad jag gör för fel. Dock tändes ABS-lampan när jag hade den i socket 3. När jag tog ur den slockande den.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du skall bara hålla ner knappen en sekund. Du har väl ABS bak också och det är därför jag säger att det kan vara höger bak som inte funkar som det skall.

Mvh GK
av shaanas
gnestakalle skrev:Du skall bara hålla ner knappen en sekund. Du har väl ABS bak också och det är därför jag säger att det kan vara höger bak som inte funkar som det skall.

Mvh GK
Nu fick jag bukt på felkoderna. Man skulle visst vänta 10 sekunder innan man tryckte ner knappen.

Socket 3: 2-1-4 -> Right side rear wheel sensor: no signal or moving off
Socket 7: 2-1-2 -> Steering wheel module: open circuit in wiring

Antar att det är högra hjulsensorn bak som är knasig... Får ta en titt på den, eventuellt byta.

Tack för hjälpen GK :)
Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]