- tis 27 dec 2011, 09:11
#601021
Om man accar ikapp mot en T6 blir man dock grymt mycket efter med D5an. Med T6an kan du ju enkelt gasa om en långtradare även om du har husvagnen bakom på släp.
Momentum skrev:Jag åker D5 manuell och då är skillanden enorm, i princip allt finlirande med släpet går att göra på tomgång med dieseln. Att dra upp 2250 kg båt från stillastående på en brant ramp är också mycket enkelt.Camel skrev:Men igångsättningskraften från stillastående är högre i D5 än T6 pga skillnaden i motormoment vid riktigt låga varvtal. Dvs. igångsättning från stillastående i motlut och/eller med tungt släp blir lite lättare med D5. Med lite högre varvtal i T6 vid igångsättning så jämnas skillnaden ut.Pratar vi inte automatlåda? Momentomvandlaren trollar bort alla skillnader då det gäller "igångsättningskraften"
Om man accar ikapp mot en T6 blir man dock grymt mycket efter med D5an. Med T6an kan du ju enkelt gasa om en långtradare även om du har husvagnen bakom på släp.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.