Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseL
Hmmmm..... lätt fråga antar jag, men betyder serviceintervall 3000 mil / 1 år, det som kommer först?

Dvs. en V70 MY11 D5 AWD som är mer en ett år gammal, ska ha sin första service gjord (oavsett mil)?
Ja, den ska in efter 1 år även om den gått mindre än 3000 mil. Går den mindre än 1500 mil/år tror jag att det finns någon slags anpassad service, dvs. oljebyte och enklare översyn, annars full service efter 1 år./PH
Så har skriver volvo vad som gäller vid service anpassad service är en basservice utan kupéluftfilterbyte.Mjukvara ingår i service 2.0

"Servicetillfällen

När du servar din Volvo går den igenom tre olika former av servicesteg.
Basservice
utförs minst en gång per år.
Underhållsservice (Bas + slitagekontroller)
utförs första gången efter 3 år
eller 60 000 km, sedan efter 2 år eller 60 000 km.
Anpassad basservice
utförs om den årliga körsträckan bara är högst hälften av serviceintervallet och ersätter då basservicen. Anpassad basservice utförs högst en gång mellan två servicetillfällen.

Här följer ett exempel på punkter vi går igenom vid en Volvo Original Service. Exakt vilka som gäller för just din modell kan du ta del av på serviceverkstaden.
Basservice

Yttre belysning: kontroll
Strålkastare/dimljus: kontroll/justering
Signal: kontroll
Torkare/spolare: kontroll/justering, nivå
Växelreglage automat: kontroll startspärr
Bilbälten: kontroll
Parkeringsbroms: kontroll/justering
Däck: kontroll slitage, mönsterdjup
Däck exkl. reservhjul: kontroll/justering ringtryck
Draganordning (delbar): smörjning
Motorolja/filter: byte
Bromsbelägg: kontroll/slitage
Motor: kontroll, utvändig täthet/renhet
Växellåda/slutväxel: kontroll, täthet/nivå vid läckage
Motorrum: kontroll/justering, olje- och vätskenivåer
Kylsystem: köldbeständighet
Servicepåminnelse: meddelande/nollställning
Kupéfilter: byte

Underhållsservice:

Basservice plus slitagekontroller:

Batteri: kontroll, nivå, fastsättning, rengöring -2009
Drivaxlar: kontroll gummibälgar
Broms/bränsleledning/bränslefilter: kontroll, skador/reglage
Styrning/framvagn: kontroll/slitage
Bakvagnsupphängning: kontroll/slitage
AWD bakväxel, vinkelväxel: kontroll/täthet
Drivknutar: (kardanaxel, stödlager AWD) kontroll/slitage

Anpassad basservice:

Basservice exkl. kupéfilter
Lite konstigt tycker jag ändå att det är på vår 2.4D MY10. Första året sa den till precis lagom till 1 år (körde knappt 1500 mil), året efter sa den inget efter 15 månader och då hade vi kört knappt 2300 mil sedan senaste service. Inte ens "Det börjar bli dags att boka service" ...
StefanN skrev:Går det göra två "anpassade servisar" emellan vanliga servicarna? Jag kör inte i närheten av 3000 mil utan snarare ca 500 och senast nu gjordes en anpassad service men gör man en till likadan nästa gång?
Det går inte att göra 2 anpassade service efter varandra så här står det i volvos beskrivning ovanför:Anpassad basservice utförs högst en gång mellan två servicetillfällen.

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare […]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]