Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Eftersom du har en 7 år gammal bil, som antagligen inte fått ngn uppdatering, så kan jag inget annat än att rekommendera att du gör en sådan service. Därefter kan du nog inte räkna med ytterligare uppdateringar.
Vojje skrev:Eftersom du har en 7 år gammal bil, som antagligen inte fått ngn uppdatering, så kan jag inget annat än att rekommendera att du gör en sådan service. Därefter kan du nog inte räkna med ytterligare uppdateringar.

Ja jo det är ju klart att det låter bra, men finns det någon som vet med säkerhet vad dom gör eller om dom gör något av betydelse alls.

För mig låter det enbart som ett säljargument för att man skall serva bilen dyrt.
Vojje skrev:Dyrt och dyrt :o . En basservice kostar ca 2000-2500:- och därav kostar själva oljebytet ca 1000:- inkl. olja och filter.

Ingen vet på förhand vad som uppdateras just på din bil.
Japp ok.
Basservice, 2500:- låter ju bra. Men jag tycker alltid man blir rövkn&€@&ad tyvärr när man servar bilen, speciellt på större opersonliga märkesverkstad.
Men någon måste väl veta vad som uppdateras, annars är ju ingen som helst id'e att uppdatera.. :)

Jag har en fantastisk bra verkstad jag brukar använda mig av, men jag antar att dom inte har just dessa prylar för att kunna göra senaste "uppdatering".
Men jag skall kolla med dom.
Du blir säkert erbjuden en massa tillägg, typ byta stötdämparna bak för 6000, men det kan du säga nej till.
Tycker också att du ska göra en 2.0-service.
Dessutom är små verkstäder inte så mycket billigare längre som de var en gång i tiden.
Och kvaliteten har förbättrats på stora verkstäder.
Men jag håller med dig om att det ofta är dyrt och man undrar lite vad de har gjort för alla tusenlappar.
PH
perhall skrev:Du blir säkert erbjuden en massa tillägg, typ byta stötdämparna bak för 6000, men det kan du säga nej till.
Dessutom är små verkstäder inte så mycket billigare längre som de var en gång i tiden.
Men jag håller med dig om att det ofta är dyrt och man undrar lite vad de har gjort för alla tusenlappar.
PH

Ja jag skall kolla på det, uppdatering kanske faktiskt gör lite nytta.
Men visst är det så, man blir erbjuden massa bullshit lulllull i många fall.
Vindrutetorkare, belysning osv osv.
Ogillar att bli lurad.
Bowen skrev:
perhall skrev:Du blir säkert erbjuden en massa tillägg, typ byta stötdämparna bak för 6000, men det kan du säga nej till.
PH

Ja jag skall kolla på det, uppdatering kanske faktiskt gör lite nytta.
Men visst är det så, man blir erbjuden massa bullshit lulllull i många fall.
Vindrutetorkare, belysning osv osv.
Ogillar att bli lurad.
Om verkstaden anmärker på saker som inte är bra på din bil... Är detta Bullshit?
Det är väl så att man lämnar in bilen För service genomgång för att just finna ev brister/fel så att man undviker driftstopp/problem tills nästa gång det är dags att serva bilen eller ??
Lampor som inte lyser,bromsar som inte håller till nästa service,däck som är slitna eller tom snedslitna så det erfordras en hjulinställning
Allt detta får du väl själv välja om du vill verkstaden skall utföra eller ej och får ett kostnadsförslag före åtg av din bil
Är du själv kunnig/händig så gör du väl det själv och har då fått reda på vad du skall göra just pga servicens anmärkningar

Om en mindre verkstad inte finner något och en större finner fler fel är den mindre verkstaden bättre för att dom hittar mindre fel ???
Blir lite lätt konfunderad över resonemanget men jag kanske har missat något ...
Självklart vill jag inte ha några fel på bilen men är inte detta själva meningen med att serva bilen.
Jag skulle uppskatta alla fel som hittas och jag får ju själv avgöra vad jag vill ha åtgärdat
Och jag tar för givet att alla fel som hittas är fel och brister o inget annat det handlar om ett förtroende mellan mej och mekanikern...

//Gooose

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]