Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har kört in i en trottoarkant i kanske 30-40km/h. Undrar om det utgör någon direkt fara att köra på detta däck (se bilder nedan)

Bild
Bild

Däcket verkar hålla luften och fälgen verkar inte allt för deformerad. Ger ingen obalans upp till 100km/h, har inte vågat köra snabbare än så på skräpet.

Jag undrar om jag kan köra på detta, utan någon risk för säkerheten, säsongen ut och sedan slänga hela uppsättningen vinterhjul.

Gäller Volvo S60 2.5T FWD AUT

P.S. Jag rekommenderar INTE att sitta och rota i baksätet under körning i mörk stadstrafik. Titta framåt, två ögon på vägen!
Senast redigerad av 1 Flintskallen, redigerad totalt 0 gånger.
Om du ända ska byta nästa år kan du väl köpa 2st nya framdäck redan nu och sätta på? Att bara byta 1 däck tror jag förstör mer än det hjälper, köregenskaperna lär bli luriga i överkant med ett utslitet och ett nytt däck på samma axel.
Självklart borde du byta till nytt/nya däck. Håller med löfgren, köp 2 så går bilen bättre.

Jag har lite svårt att förstå när vissa snålar på trafiksäkerhetsdetaljer som däck, bromsar m m.
Jaru... Däcken är det viktigaste ur säkerhetsaspekt som du har näst efter bromsarna BYT fort som fan men innan knacka tillbaks bucklan på fälgen.
Skulle inte åka en meter med dessa däck om jag inte vore tvingad, den del som fattas är inte av kosmetisk karaktär för däcket är en helhet och inte starkare än den svagaste delen och den har fått duktigt med stryk vilket tydligt syns på bilderna.
Svaret på frågan i rubriken på tråden är naturligtvis JA!
Jo min första reaktion var väl att åka och byta direkt, men det har inte varit så mycket öppet när detta hände.

Skadan verkar dock inte förvärras, har kört ganska många mil på det nu. Håller luften fint. Ser ut som det bara är ytskiktet som fått sig en törn.

Får man kombinera dubbfria och dubbade däck på samma axel? För jag har ett M+S liggandes i samma dim.

Kommer inte åka o köpa 2st nya dubbdäck som ändå skall kastas så fort det bli OK med sommardäck igen, i värsta fall ett nytt dubbdäck och till absolut billigaste pris.

Kanske inte hör till saken, men kan nämna att jag skaffat en uppsättning Orig. 16" Alu som jag skall ha dubbfritt på nästa år tänkte jag, om jag har kvar bilen då. Så det som sitter monterat på nu kommer att hamna på sortergården.
Bilen körs för övrigt uteslutande i stadstrafik på saltade gator och i låga hastigheter.
Flintskallen skrev:Jo min första reaktion var väl att åka och byta direkt, men det har inte varit så mycket öppet när detta hände.

Får man kombinera dubbfria och dubbade däck på samma axel? För jag har ett M+S liggandes i samma dim.

Kanske inte hör till saken, men kan nämna att jag skaffat en uppsättning Orig. 16" Alu som jag skall ha dubbfritt på nästa år tänkte jag, om jag har kvar bilen då. Så det som sitter monterat på nu kommer att hamna på sortergården.
Bilen körs för övrigt uteslutande i stadstrafik på saltade gator och i låga hastigheter.
Trafiksäkerhet verkar inte stå så högt upp på agendan, utan snålheten det primära. Följ din första reaktion istället.

Odubbat och dubbat på samma axel? Vilken fråga!!!! Den behöver inte besvaras för den så urbota ......

Hoppas vi inte möts i trafiken. :wink:

Du kan sticka in en mejsel under platkåpan o[…]

I fredags, vid lunchtid, tittade jag på m&au[…]

Appen är makalöst buggig. Ofta en d&o[…]

flexifuel som nästan dör

nej spolarna ej bytta. har redan stiften så[…]