Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Armins40
Hej har en s40 2.0t -99
den är bsr steg 1 chippad samt katalysator och avgasystem från bsr + bsr öppet sportluftsfilter.
Bilen går fint på landsväg och motorväg men när jag står still så går tomgången väldigt ojämnt men den dör alldrig! btw startade inte på första försöket i morse utan fick pumpa lite på gasen och då starta den. stänge sedan av och prova igen och då hoppa den igång direkt.
Vad kan felet vara att den går så himla ojämnt?? de är inga större mellanrum mellan ryckningarna utan det är hela tiden när motorn är varm???
Oljestickan åker även upp och han skvätter olja över motorn från hålet där stickan sitter när ja kört lite hårdare med bilen. ??
Armins40 skrev:Hej har en s40 2.0t -99
den är bsr steg 1 chippad samt katalysator och avgasystem från bsr + bsr öppet sportluftsfilter.
Bilen går fint på landsväg och motorväg men när jag står still så går tomgången väldigt ojämnt men den dör alldrig! btw startade inte på första försöket i morse utan fick pumpa lite på gasen och då starta den. stänge sedan av och prova igen och då hoppa den igång direkt.
Vad kan felet vara att den går så himla ojämnt?? de är inga större mellanrum mellan ryckningarna utan det är hela tiden när motorn är varm???
Oljestickan åker även upp och han skvätter olja över motorn från hålet där stickan sitter när ja kört lite hårdare med bilen. ??
ta och kontrollera dina tändspolar. se om det är sprickor i dom
Har kollat med en vän nu som har verkstad, och han la lite papper runt oljestickan och jag gick ut och provade bilen och körde hårt med den, oljestickan gick inte upp, han tyckte att inte att det kan vara vevhusventilationen eftersom att lite papper håller kvar stickan, han säger att det inte kommer något tryck från motorn vi öppnade slangen till ventilkoppar när motorn var igång och det kom varken olja eller tryck, vi bytte o-ringen på oljestickan och den sitter kvar nu, men för och va riktigt säker så ska vi göra komp test på motorn.

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]