Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av baztubox
Är i gång med att byta växellåda på min v40 1.8i -00.
Jag fick varken i växlarna eller ur dom när bilen var på tomgång. Så jag bestämde mig för att byta växellåda, fick tag i en låda som hade gått 6000 mil för 600 kr :D .

Rev ner den gamla lådan och skruvade bort det vita skyddet, det som sitter på sidan av växellådan. kunde konstatera snabbt vad det var för fel.
Här kommer några bilder på vad som var fel.

Bild

För det första så hade muttern gängat sig los från tappen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sen på denna bilden så ser ni skadorna som är på insidan av det vita skydds kåpan.
Bild
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sen innanför det översta drevet så sitter det en metall bygel som sitter på insidan av drevet. Denna metall bygel har 3 st upphöjningar som ska passa i 3 st jack på insidan av drevet. Men det saknas 1/4 del av denna bygel som troligt har hamnat inne i växellådan. Man kan se en bit sticka ut från ett av jacken.

Bild

Tog mig ett bra tag att få loss drevet då den ut stickande metall bygeln hade kilat sig fast mellan dreven.

Så nu är det bara upp med den nya lådan tillbaka med allt annat tillhörande skrot, fylla på olja och tuta & köra.

Har ni några frågor så skriv gärna.

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Limp home ger garanterat felkod. Den beror på[…]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]