Växellåda utväxling är samma på T6 och D5 på MY12 AUT AWD.
Slutväxel skiljer:
Slutväxel T6: 3,464:1.
Slutväxel D5: 3,604:1.
Däcksutrustning skiljer:
Däck T6: 235 / 55 R17 = 345 mm hjulradie
Däck D5: 215 / 65 R16 = 343 mm hjulradie
Innebär en total skillnad i utväxling på 4,6% (D5 ger 4,6% högre drivkraft vid samma motormoment som T6)
Det innebär i praktiken att T6 och D5 är nästan lika starka när man väl kommit upp i låg fart. Men igångsättningskraften från stillastående är högre i D5 än T6 pga skillnaden i motormoment vid riktigt låga varvtal. Dvs. igångsättning från stillastående i motlut och/eller med tungt släp blir lite lättare med D5. Med lite högre varvtal i T6 vid igångsättning så jämnas skillnaden ut. Bilarnas egenskaper som beror på motorernas skillnad i övrigt är i princip lika i mellanregistret. Högre upp har T6 ett mycket kraftigt övertag i både högre varvtalsregister och fartregister pga bibehållet högt motormoment vid högre varvtal vilket innebär en kraftig effektstegring. En omkörning om man har bråttom går snabbare med T6 än med D5 oavsett om man har släpvagn och/eller motlut eller inte.
Vid 1500 rpm har D5
23% mer drivhjulskraft än T6.
Mellan 2100-3000 rpm har D5
4,6% konstant mer drivhjulskraft än T6.
Mellan 3000-3500 rpm utjämnas det att bli lika vid 3500 rpm.
Över 3500 rpm har T6 högre drivhjulskraft än D5 på alla varvtal.
(Klicka för större bilder)
Drivhjulsmomentskillnad (med lika däcksutrustning)
Motordata
