Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hhm.... det spelar ingen roll hur mycket man än grämer sig över alla de olika skatter (i det här fallet skatt kopplat till drivmedel) vi i Sverige betalar in absurdum.... då majoriteten av svenskar vekar vara bekväma med konceptet "taxed to death".

Nästan så att man av princip skulle vilja ta in en 1000 liters tank (eller mer) med tysk diesel när man ändå åker till Tyskland bara för att kunna ge fingret åt svenska skattehungriga politiker.....nu finns det säkert någon lag som inte tillåter införsel av diesel på detta sätt men i alla fall.... :wink:
pengarna måste ju in till statskassan. drar bilarna mindre måste skatten höjas, inget konstigt med det.

Drivmedlet blir aldrig billigare än idag så det gäller att passa på och köra törstiga roliga bilar. :-)
Steff 99 skrev:Frågan är om Sverige har högre skatt än resten av västeuropa, jag tycker att prisskillnaden på bensin och diesel är försumbar, därför borde skattesatsen var nära nog den samma på bränsle i dessa länder
På det hela taget så har vi sämst kvalité på drivmedel (medvetet gjort så att fordonen skall konsumera mer & att skatteintäkterna proportionellt sett ökar....dels pga att fordonet drar mer / km...dels så fort oljebolagen höjer sina priser), dieseln är betydligt sämre & även så bensinen jämfört med andra EU länders. Allt detta så att man från svenskt politiker håll kan krama ut mer & mer kronor från den grupp som kan betala...... dvs de som kör till jobbet varje dag.
Så, jo.....vi betalar högst skatt av alla.... mer än i något annat land.
Tycker inte dieseln som jag tankar i Europa (Tyskland och Frankrike) skiljer märkbart med den som finns här i Sverige i varjefall inte på sommaren, vintertid kan jag tycka att förbrukningen stiger mer märkbart här hemma, men det kan vara så att värmaren går mer och att vi har "vinterdiesel" här än när jag är i SydFrankrike av förklarliga skäl,

I Frankrike finns det ofta två olika typer av diesel , men den jag tankar är den dyrare varianten, den har legat ca en krona över det svenska dieselpriset.
Svensk diesel är inte "sämre", den är annorlunda.

Man har plockat bort alla långa energirika kolkedjor, det gör att energiinnehållet är lägre, men i gengäld blir avgaserna mycket renare och utan partiklar.

För personbilar gör det dock ingen nytta, då de har partikelfilter, dock rullar ju i princip 70% av den tunag trafiken utan filter och det är där det gör skillnad.

Igentligen skulle alltså bara tunga fordon utan filter tvingas köra MK1.

Problemet är väl inte att vi betalar 100.000.000.000 i enersgiskatt, problemet är att bara 0.000000000001% används för att ta fram nya miljövänliga alternativ.

Hade vi använt tex 50% av energiskatten tilll att ta fram nya mijövänliga förnyelsebara alternativ hade ju alla problemen varit lösta på några år.....
håller inte med dig B20
gör ca 7% på en lastbilsmotor i höjd förbrukning vilket är mycket pengar utslaget på året!
sedan får du lägga på add-blue kostnaden.
är helt medveten om att det betyder mindre på en personbil.
MK1 borde vi ha utav konkurrensskäl gentemot EU skitdieseln snedvrider för svensk åkerinäring vilket svenska konsumenter får betala dyrt för. miljöaspekten vill jag som konsument inte vara med o betala!
Isak
Du missförstod mig. mk1 diesel är bra att köra i lastbilar då den ger mycket mindre partikelutsläpp då dessa nästan alltid saknar partikelfilter.

Självklart borde mk1 dieseln ha 7% lägre skatt för att kompensera för det lägre energiinnehållet och miljövänligheten så det blir lika för alla.

Personbilar kan ju köra på europadiesel då de har partikelfilter. Dock borde europadieseln vara 7% dyrare då den innehåller mer energi.

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]