Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Hade inne bilen på service för någon måndad sedan (full första servive med uppdatering) och efter de har parkeringsvärmaren börjat
fungera annorlunda.

Hade ställt in den på 06:40 imorse och när klockan i bilen blev 06:40 stog fläkten fortfarande på efter att själva värmaren stängts av vilket Jag numera hör extra tydligt då Jag tycker att den för mer väsen än tidigare, den har blivit betydligt bullrigare nu. Någon mer som upplevt konstigheter med värmaren efter service och mjukvaruuppdateringar?

Tidigare har hela klimatanläggningen stngts av när klockslaget för värmaren har inträffat nu verkar det alltså som att bara själva värmaren slår av.
Testade på nytt och la märke till att värmaren går ca 2-3 minuter efter angivet klockslag.
Ligger de möjligtvis i uppdateringen efter klagomål att folks bilar varit kalla om man inte kommer
till bilen direkt när värmaren slagit av och istället så går värmaren ett par minuter extra?
AndS skrev:Fläkten på värmare går alltid några minuter efter att själva brännaren slocknat.
Gäller nog alla bränslevärmare.
Japp, så är det med de flesta värmare. Har iofs bara gammal erfarenhet av värmare i bil men ganska mycket av värmare i båt och vad jag förstått är de i grunden samma apparater.
Fläkten går några minuter efter att värmaren slagit av för att ventilera bort bränsle ur förbränningsrummet och för att kyla ner glödtråden så den inte överhettas.
Konstigt dock att den låter mer efter service (av bilmotorn). Kan det vara så att du lyssnar mer nu eftersom den går när du trodde den skulle ha slagit av?
Annars är det väl möjligt att lagren i fläkten har börjat ge upp. Min erfarenhet (fortfarande från båtar) är att det tar lång tid (flera år) innan lagren tar helt slut efter att de börjat låta lite grann.
Er nesten helt sikker på at varmeren fortsetter å gå litt over innstilt klokkeslett på de nyeste bilene nå, og da muligens blir dette oppdatert på service på eldre biler. Mener bestemt jeg leste et sted at varmeren går ti minutter lengre enn innstilt avresetid.

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]