Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en Volvo 740 -87 som inte krånglat på flera år, men nu var det tydligen dags när det är jul och allt.
Bilen startade fint imorse och jag lät den gå på tomgång några minuter medans jag skrapade rutorna. När jag väl började köra så kom jag ungefär 500 meter innan den dog. sedan startade den igen med lite svårighet (brukar alltid starta direkt) och kom sedan ytterligare 1 km innan den dog igen. Sen var det helt kört att få igång den.

Efter bogsering hem igen så har jag börjat felsöka lite, trodde först det var isbildning i förgasaren, men efter att ha testat med k-sprit och startgas så inser jag väl att problemet inte är bränslerelaterat. (tror jag).
Testade att ta bort ett tändstift och lägga det mot toppen när jag kör startmotorn - ingen gnista. Det borde väl bli gnista då?? är inte jättekunnig med bilar, men har läst en del på forum på nätet... Börjar bli lite orolig, måste ju ta mig hem efter julen. någon som har en idé var man ska börja??

Det finns en liten spricka på det svarta locket som sitter över fördelaren, men tror inte fördelarlocket i sig är sprucket heller... den sitter så dumt till så har inte vågat plocka isär den. Sitter mot torpetväggen bak på motorn....
Hade du hjälp med tändstiftprovet? Det är lika viktigt där som i alla elektriska sammanhang att tändstiftet ligger an mot godset så att en god kontakt uppstår. Tag en "assistent" till hjälp och gör om försöket och håll stiftet med markerad handfast kraft mot godset.

Du beskriver fördelarlocket med sprickan. Det är så här att i normala fall, med ideala förhållanden på luftfuktighet etc. etc. så är tändsystemet ganska tolerant. Men om det blir extrema förhållanden, regn, dis och dimma i luften, så kan det slå bakut direkt. Och det är inte bara fördelarlocket som kan vara skadat. Tändkablar och rotorn slits också, så dom blir känsliga för "stressmoment" i driftmiljön. Och naturligtvis, tändstiften har inte evigt liv. Har du brytarspetsar eller elektronisk tändning? Dåliga brytarspetsar med kondensatorn är också en typisk felkälla som visar sig i ansträngda förhållanden.

Det här är bara hypoteser utifrån din beskrivning. Felet kan mycket möjligt vara något helt annat, men du måste ha något att gå vidare på. Så börja med detta.
Ja, farsan satt i bilen och körde startmotorn, och jag hade ganska bra tryck ner mot toppen med tändstiftet. stiften är inte bytta på många tusen mil, men inte borde väl bilen tvärdö efter att ha funkat fint innan pga tändstiften? borde fått några symptom innan? ska byta tändstift och fördelare tror jag. Det är elektronisk tändning på bilen, har kikat alla säkringar och så, men funderar på ifall det kan vara ngot relä?

bästa sätt att byta fördelare? sitter ju sjukt dumt till bak på motorn. specialverktyg?
En motfråga bara, du menar väl byta fördelarlock? Att byta hela fördelaren är nog lite överkurs. Men man byter samtidigt rotorn (sitter inne i fördelaren, under locket) och alla tändkablar samtidigt. Allt detta bör gå med vanliga handgrepp.
Har du ingen gnista är det oftast slutsteget till tändningen eller hallgivaren (sitter i fördelaren) Ska du sätta dit en ny hallgivare får du antingen vara väldans försiktig när du sätter dit den (nitad i fördelarhuset) eller så bytar du hela fördelaren till en beganad. Slutsteget hittar du på ena hjulhuset.
Gör det enklaste först, byt tändstift. Så vet du även att det inte är det.
Min brors bil har funkat klockrent länge och en dag bar den sig åt som att bränsletrycksregulatorn eller något hade lagt av. Efter mycket onödig felsökning så gick den som den skulle igen efter ett tändstiftsbyte och gör det fortfarande. Alla stift samtidigt kunde visst gå sönder.
Ja jag ska få hjälp av en kompis och byta fördelarlocket. han hade iofs en hel fördelare som suttit på en b230k motor från en 240. Men det borde väl vara en likadan då det är samma motor? Hallgivare? då kanske detr är lika bra att byta hela fördelaren?
Ska testa med att byta tändstift först, och ev. tändkablar också... hoppas skiten hoppar igång sen. :)
240 har alltid fördelaren i blocket! Det finns inte plats att ha den på kamaxelns förlängning i 240, som det däremot gör i 700 och 900. Och fördelarna är inte kompatibla. (= utbytbara)

Det finns flera felsökningsmetoder som kan vara bra att känna till. Detta med startgasen tycks du veta om redan. Alltså: Startar den på startgas men fortsätter inte på bensin, så är det fel på bränsletillförseln. Vet du att du har bränsle men den ändå inte startar så är felet högst troligt i tändningen.

Man kan göra "vattenprovet" med tändkablarna. Tag en vanlig duschspruta. Häll i lite rent vatten. Kör till en mörk och undanskymd plats på den mörka delen av dygnet. Stanna bilen men stäng inte av motorn. Släck belysningen. Öppna huven och gå fram till motorn. Duscha på tändkablarna och tändstifthattarna med fin dimspridning. Blir det gnistor och överslag så är det hög tid att byta tändkablarna. Dom slits med tiden. Inte mekaniskt utan elektriskt. Isoleringen torkar och spricker och tändgnistan försvinner innan den har kommit dit den skall, i tändstiftet.
Nu har jag bytt tändstift, tändkablar, fördelarlock samt rotor. Bilen vill ej starta ändå och fortfarande ingen gnista. Kan man mäta på tändspolen på något vis? Ska kolla om jag får tag på en begagnad från en kompis som har en 740 som bara står och skrotar. Tror dock det är b230f motorn i den, men tändspolen är väl den samma?

Har även läst lite på nätet och funderar på ifall det kan vara hallgivaren? Verkar vara nästan samma symptom som jag har, med enda skillnaden att min bil är helt död. Verkar vara ganska svårt att byta den dock...
tips?
Man kan mäta på tändspolen. Använd en ohmmeter och koppla bort alla kablar. Mellan stift 1 (den tunntrådiga anslutningen från fördelaren) och stift 15 (den andra flatstiftsanslutningen) skall det vara 1 - 2 ohm. Mellan stift 15 och utgången på tänspolen (på toppen med tändkabeln) skall det vara 12 000 - 15 000 ohm. I princip kan du i alla fall kortvarigt pröva med vilken tändspole som helst.

Överkurs: En tändspole fungerar som en transformator.

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]