Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erkemannen
hej ! var ute och skulle byta byta bromsbelägg bak på min v70n-01 och så visar det sig att höger oket har skurit.. det går altså inte att trycka in kolven.

nu undrar jag om jag ska köpa ett nytt ok eller reparera det gamla, och isf vad behöver bytas och hur gör man det ? är det svårt eller fixar en skaplig hemma mekaniker det ?

tacksam för svar ! Mvh
Användarvisningsbild
av Vojje
erkemannen skrev:okej, ja lutar åt byta.. känns som att de blir bäst i längden:)
Knappast lönt på en 10 år gammal bil. Ut med kolven bara och putsa på.
av rd350
Är bara kolven fri från gravrost på packningens tätningsyta så blir det minst lika bra att ta ut kolven , putsa den ren, smörja den med godkänt fett och sätta ihop igen. Viktigt är att damaskerna är hela och att man använder rätt fett tex. Volvos siliconfett. Har man inte tillgång till något fett får man ta bromsvätska, glöm allt vad rostlösare och vanligt fett heter!!
av TomasL
Det finns ju företag som säljer reservdelar till bromsok. Jag köpte nya kolvar till oken på min 850. Har för mig att dom kostade ca 150:- för en kolv. Tyckte det var värt eom pengarna istället för att putsa dom gamla kolvarna.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]