Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Nu den 1 Januari höjs åter beskattningen på diesel med 30 öre
och den 1 Januari 2013 höjs den lika mycket till!
Fy fan på ren Svenska. :evil:
Inte nog med den idiotin:
-De förlegade bestämmelserna tvingar raffinaderierna att specialframställa diesel åt just lilla Sverige vilket höjer råvarupriset!
-Den specialframställda dieseln har lägre energiinnehåll än likvärdig europeisk mijödiesel, det ger högre bränsleförbrukning = mer skatteintäkt.
-Dessutom är det beslutat att beskattningen ska öka vid varje årsskifte.
Svenska regeringen vägrar anpassa sig till den lika "rena" miljödieseln med högre energiinnehåll, vad tror ni det beror på? :roll:
Det vore ju hemskt om dieselfordonen började ha lägre förbrukning...
Statoil försöker upplysa om idiotin hos beslutsfattarna:
http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=F ... id=1914198
(skriv gärna på deras upprop)

När ni chockas över bränslepriserna, glöm inte att det är skattehöjningar och skattepolitiskt "backstabbing" vi upplever.
Finns det inget tak på vad folk tolererar?
Vad jag vet höjs (tyvärr) inte dieselskatten inför 2012. Men däremot en höjning inför 2013. Varje år skatten på diesel inte höjs är ett förlorat år. Jag ser ingen anledning att diesel ska beskattas lägre än bensin. Ett mer miljö och hälsofarlig bränlse har en lägre skatt, vilket har resulterat i hög försäljning av dieselbilar. Dieselbilarna borde få betala för sina utsläpp! Det är verkligen en tragisk utveckling.
Det är väl den vanliga indexuppräkningen bara? 30 öre av 14kr är 2% vilket motsvarar inflationen.
andreas_lofgren skrev:Det är väl den vanliga indexuppräkningen bara? 30 öre av 14kr är 2% vilket motsvarar inflationen.
Denna höjning är inte "bara" den vanliga indexuppräkningen.
Diesel Mk1 höjs med 125 kr per m3 och att energi- och koldioxidskatten ökar från dagens 4541 kr till 4666 kr per m3.
PLUS moms!
MattiasD skrev:Ett mer miljö och hälsofarlig bränlse har en lägre skatt, vilket har resulterat i hög försäljning av dieselbilar. Dieselbilarna borde få betala för sina utsläpp! Det är verkligen en tragisk utveckling.
En tragisk situation är att Sverige har specialframställd diesel som just med sitt lägre energiinnehåll orsakar högre förbrukning, och stenvägrar att ens föra debatt om klara fakta ! Snacka om att förtiga den egentliga anledningen..
Se bl.a. länken om svavelfri europadiesel.
Hur kan detta vara miljöfrämjande på något sätt??
Nej, att mjölka fram skatteören verkar vara det enda målet.
StringerBell skrev:
MattiasD skrev:Jag ser ingen anledning att diesel ska beskattas lägre än bensin.
Inte jag heller. Men då ska det inte heller vara någon skillnad i fordonsskatten.
För de flesta nya dieselbilar är det ingen skillnad, och tom lägre fordonsskatt för de flesta dieselbilarn då fler dieselbilar än bensin bilar kommer under 120 g/km. 0 kr i 5 år! Det finns inte någon anledning att klaga på dieselskatten. Det är redan lägre än bensin trots högre totala utsläpp. Det är snarare förare av bensinbilar som borde klaga.

Det pågår en utredning angående skatteskillnaden mellan MK1 diesel och europadiesel. Som syftar till att utjämna skatten mellan de olika dieselkvaliterna. Men frågan är om MK1 dieseln får höjd skatt eller europdieseln får sänkt skatt. Eftersom skatten på bensin är högre än för europdiesel borde det första alternativet vara det rimliga. Men politikers resonemang går förstås aldrig att förutse.
MattiasD skrev:
StringerBell skrev: Inte jag heller. Men då ska det inte heller vara någon skillnad i fordonsskatten.
För de flesta nya dieselbilar är det ingen skillnad, och tom lägre fordonsskatt för de flesta dieselbilarn då fler dieselbilar än bensin bilar kommer under 120 g/km. 0 kr i 5 år!
Finns ingen anledning att krångla till det. Ha exakt samma uträkning för bensin som för dieselfordon, och samma beskattning av bränslet.
Det borde vara samma skatt och beräkningsgrund på alla drivmedel och vägskatt, sedan kan förmånsbeskattningen grunda sig på utsläpp i co2 eftersom det är klimatpåverkande.
Eftersom man baserar skatten på drivmedel att vara en energiskatt, jämfört med el, där finns ingen skillnad om jag köper vind, vatten, kol eller kärnkraft för min uppvärmning, där är skattesatsen samma oavsätt hur den är framställd för oss konsumenter.
det gör inte dig något att livsmedel o konsumtionsvaror blir dyrare då Mattias D?
privat bilarna är en piss i helvetet i det sammanhanget anser nog de flesta.
dessutom att skitdieseln vi har i Sverige är ytterligare lök på laxen?
GOD JUL
Isak
Startar ej

Har en Volvo v60 2017 D4,ibland när jag tryck[…]

Däremot så har jag ett par andra felk[…]

Menar du att när du losar klippset få[…]

Relä luftpump 850

Hej. Nu har jag sökt på de flesta st&au[…]