Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Det är ju en helt ny bil typ, så stor osäkerhet kommer finnas på begagnatmarknaden, framförallt. Men företag och myndigheter som kommer köpa elhybridbilarna till 99% är ju inte lika känsliga för att bli utsatt för barnsjukdomar.
Användarvisningsbild
av Funk
Cyklingsdjupet på V60-hybriden skall vara ungefär 70% ( 8kwh av 11,2kwh batterikapacitet används). Och batteriet skall klara ungefär 10-12 års drift om jag minns infon rätt.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Camel
Intressant. Samtidigt anger Volvo följande laddningssituation:
230 volt * 10 amp * 4,5 tim = 10,35 kWh
Det betyder drygt 20% förluster vid laddning om batteriet bara tillgodogör sig 8 kWh.
Användarvisningsbild
av Funk
Det laddar knappast med full strömstyrka hela tiden så det blir nog betydligt mindre förluster. Sista "toppningen" kanske bara sker med étt uttag av t.ex 2 amp på 230V sidan..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, det är sannolikt så. Men laddning av litiumjonbatteri kan ske med mycket högre ström i förhållande till batteriets kapacitet jämfört med blybatterier och "toppladdningen" på slutet pågår inte alls lika länge relativt sett som blybatterier. Säkringen för strömuttaget torde vara begränsande för uppladningshastigheten större delen av laddningstiden. Men viss del av laddningstiden på slutet är säkerligen strömuttaget markant mindre än det maximalt möjliga även om det inte är under så lång tid. Så det tar ner antalet kWh i snitt. Så jag håller med om att förlusterna blir mindre än den teoretiska beräkningen. Blybatterier tål bara en begränsad ström i förhållande till sin kapacitet som dessutom sjunker relativt omgående under laddningen. Toppladdning tar mycket lång tid för blybatterier relativt litiumjonbatterier.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Hur är det, kan man dra en 16A ledning ut på väggen från elcentralen på en normal villa?
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, det finns lösningar med 16 A 1-fas till uttag men observera att uttaget ska klara 16 A samt att kablaget ska vara korrekt dimensionerat. Men det om det fungerar bra i praktiken beror mycket på vilka huvudsäkringar man har. Om man har 16 A huvudsäkringar så blir det inte selektivitet. Huvudsäkringen kan även lösa ut om laddhybriden samt någon övrig stor elförbrukare (t.ex. spis, torktumlare, etc. ) är inkopplade samtidigt. Jag tror att man åker på uppsäkring till minst 25 A med högre abo-avgift som följd för att det ska fungera. Eller får man nöja sig med den längre laddningstiden av laddhybriden.
Användarvisningsbild
av Camel
Har någon funderat på vad som händer med elpriserna om alla skulle köra elbil/laddhybrider i framtiden under de flesta körningarna? Det känns som att med nuvarande priser/beskattning skulle inkomsterna för samhället sjunka om el används istället för t.ex. diesel. Eftersom samhället är beroende av beskattningen på drivmedel som inkomstkälla tror jag beskattningen på el kommer att höjas i det läget. Och eftersom elpriset i sig säkert kommer att stiga pga ökad efterfrågan blir grundpriset före skatt dessutom högre. Och eftersom det inte kommer att göras någon skillnad på hushållsel och laddningsel så stiger ju även kostnaden för hushållselen. Detta är vad jag tror, men jag hoppas att jag har fel. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av SvenB
Hemska tanke, HUU. God Jul.
av perhall
Svenska staten är ju i nuläget inte direkt i desperat behov av mer skatteintäkter och de har ju låtit bli att höja etanolen. Att höja elpriset kan ju hända om efterfrågan stiger, men det tar väl minst 30 år innan det är en stor andel elbilar om de börjar säljas i pytteskala typ nu. Om man höjer beskattningen på el slår det ju mot allt annat som går på el också. Sen har väl Sverige med vattenkraft etc. extremt goda förutsättningar att hålla ett lågt elpris länge.../PH
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]