Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grålle1
Efter alla sågningar i media och skriverier om hur litet bagaget är i V60 måste jag tycka annorlunda...

Kanske är det just all negativ uppmärksamhet som gjort att man förväntat sig att bagaget är väldigt litet och att det är därför jag blivit positivt överaskad? Jag har i alla fall vid flera tillfällen stått och kollat på packningen som skall med och tänkt det här går ALDRIG och sen väl ute i bilen så var det inga problem alls... både totalt volymmässigt, bredden & djupet och framförallt flexibiliteten med engreppsfällning och tredelat gör den till en perfekt familjebil för oss med 2 barn (6 och 8 år). 28" hybridcykel med sadel och styre justerat för mig som är 189cm lång, rakt in i bagaget med fällt säte. Grabbens stora tramp-lektraktor med skopa och släp plus packning för 4 personer för en helg, inklusive sovsäckar och kuddar, rakt in i bagaget utan att fälla något. Diverse "stora paket", 1/3 fällt och fortfarande 4 personer i bilen. Kompletterat med infällbart drag för de riktigt stora lasterna och takbox för semesterresorna så var det fulländat. 8)

Och slutligen med risk för att starta vild debatt: allt skrivande om att bagaget i V60 är likvärdigt med eller tom mindre än V50 upplever jag som väldigt konstigt. Visst är volymsiffror i en specifikation en sak, men den upplevda verkligheten är en annan. Jag kör mycket V50 i tjänsten och V60 privat, det är grunderna för mitt tyckande.

Så, det var allt jag ville skriva för att ge lite synpunkter till de som är sugna på V60 men blivit skrämda av all negativ kritik om bagaget. Och nej, jag jobbar inte på Volvo och jag har inte provision. :) :lol: :)
av Tobbev
Håller med dig Grålle. Jag var för några månader på IKEA och köpte massa saker till barnens rum och tänkte att det här går aldrig, eftersom båda barnens barnstolar (1st bakåtvänd + 1 framåtvänd) + sonen + frun var med. Efter att ha funderat i 20 sekunder hur jag skulle packa så gick det utan problem att få med allt (efter att ha fällt 1/3 av baksätet).

I somras var vi, 3 vuxna + 2 barn, 10 dagar i tyskland (Rügen + Berlin), med sulky, resväskor, sparkcykel etc etc (de som har två barn vet vad det innebär när det gäller grejer som skall släpas med, helt otroligt). Det gick alldeles utmärkt, men vi fick dock hålla oss till 2 flak öl på bordershopen, ett tredje gick inte få in :cry:

Bagaget är absolut det som överraskat mig mest på V60'n, framför allt eftersom bilen fått mycket kritik på den punkten. Det rymmer betydligt mer än vad jag trodde det skulle göra. Har inte saknat V70'ns lastutrymme en sekund.

/Tobbe
inga possitiva saker om V60 bagage nu, jag som bara vill ha en V60 men som inte kan pga att bagaget är för litet :D
Hur är det med 4 hjul i bagaget på V60n? Har för mig att när jag hade V50n gick det f-n inte att få in 4st vinterhjul utan att fälla och demontera den jättegigantiska bagagegardinen.

Annars är det ju rolig läsning i denna tråd att det faktiskt är ganska rymligt bak i V60n. :)
av Tobbev
hållundan skrev:Hur är det med 4 hjul i bagaget på V60n? Har för mig att när jag hade V50n gick det f-n inte att få in 4st vinterhjul utan att fälla och demontera den jättegigantiska bagagegardinen.

Annars är det ju rolig läsning i denna tråd att det faktiskt är ganska rymligt bak i V60n. :)
Tycker det knappt gick i V70n, så jag tror inte det går i en V60. Har dock aldrig provat (byter själv däcken framför garaget).

/Tobbe
Hallå där,
Nu levt med min V60 D3 i drygt 6 månader och håller med om att bagageutrymmet är tillräckligt stort och flexibelt för de flesta ändamålen. 4 vinterhjul får plats bak då jag redan testat detta två gånger. Fungerar även utmärkt för två golfbagar och två golfvagnar utan att behöva fälla sätena. Detta utan att behöva ta ur de längsta klubborna. Utrymmet under skuffen bak sväljer också det mesta man behöver när det gäller bilvård etc...
Fan va gött änna, som vi säger här. :)

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]