Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
Lådan från och med MY11 är en helt ny generation, med helt nya egenskaper bland annat då det gäller hur slipping lock-up funktionen används

"Significant expansion of the lock-up region by adoption of a long travel damper.

Därför blir det vanskligt att generellt prata om hur den "uppför" sig, och en del känner inte samma slirande som andra beskriver

Men rent allmänt så är lockup ansatt tidigt på båda varianterna, den före MY11 klarar inte av 100% låst lockup lika bra som MY11, därför används slipping-lockup läget mera i de tidigare lådorna, vilket då upplevs som slirande, men det är inte samma sak som att man bara åker omkring på momentomvandlaren

Lådan har även andra förbättrade egenskaper..........

http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... /at02.html
av whennebab
StringerBell skrev:Att accelerera (hårt) på icke-låst växel är ingen skönhetsupplevelse. Kanske skiljer det ganska lite i absoluta tal men känslan är inte den samma. Ibland, vid motorvägspåfart, lägger jag i tre:an manuellt, väntar till den låser, och sedan accelererar 50-90 bara för att njuta av en låst transmission i dessa lägen.
+1!!! Dock tar jag 2:ans växel och växlar mig upp till 200 km/h med låsta växlar.

Citerar mig själv:
Re: Vad skiljer Geartronic gentemot Powershift låda?
av whennebab mån 05 dec 2011, 08:23

Finns inga bra automatlådor, jag vet - jobbar med växellådor.

Mvh.whennebab

Steff 99 skrev: Men självklart tycker man en mannuellåda är bäst så köper man en bil med en sådan, men att fördömma automaterna för det inte passar ens eget körsätt är lite konstigt.
Hade automaten varit så frukansvärt dålig som du vill göra gällande i alla dina kommentarer så hade ingen kört automat.
Handlar om okunskap ;)

Men jag förstår de som gillar automaten och är villiga att betala merkostnaderna som det medför, full förståelse för de. Jag vill köra manuell men regeringen lade in sitt veto och bestämde att det ska vara automat...

PS. Dock är det väldigt få som är villiga att betala vad det kostar att byta låda när den har gått sönder...

Mvh.
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]