Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Asade ju runt med mina 2-tons släp bakom i snö, is och lera med min förra gen-3. Märkte överhuvudtaget aldrig att trycket i haldexen inte skulle orka låsa.

Inte en på branta slippriga båtramper med 2,2 ton bakom,
Användarvisningsbild
av apersson850
Det var "förhandslåsningen" som inte kom till fullt tryck. Så snart det tuggade lite fixade deplacementpumpen resten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Eller så kan man se det som ett försäjningsargument från marknadsavdelingn :D

För på Gen-4 har man väl plockat bort deplacementpumpen helt för att spara pengar :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag vet inte vilken pump som är dyrast, den mekaniska eller den elektriska. Men att ha båda två måste ju i alla fall vara ännu dyrare.
Användarvisningsbild
av Bowen
Bowen skrev:En annan fråga då, när kopplas fyrhjulsdriften ur?

Låt säga att det börjar kopplas in för att framhjulen snurrar lite, kopplas dom ur direkt då om man får grepp fram igen?

Måste ju bli ett väldans i och urkopplande då?

Var det ingen som trodde sig kunna detta?
Är det så på xc70 att bakhjulen endast kopplas in sekunder då och då som hjälp.

Alltså, kopplas bakhjulen ur med en gång framhjulen har grepp igen?
Borde inte bli ganska farligt vid mer aktiv körning då karaktären ändras drastiskt beroende på när bakhjulen driver?

Samt, blir det inte ett system som som tenderar att aldrig användas vid normal körning stor del av året och således går sönder sen eftersom det inte "motionerats"?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har inte lyckats få några pålitliga uppgifter från Volvo om hur det här fungerar. Däremot anger Haldex att man kan parametrera deras eget system exempelvis så, att man vid varje start alltid har full fyrhjulsdrift, om ifall det skulle behövas. När man börjat rulla släpper man sedan lite lagom sakta på trycket och håller koll på hastigheten fram gentemot bak. Uppstår ingen skillnad behövdes antagligen ingen fyrhjulsdrift, systemet fortsätter släppa tills det öppnat så mycket det kan.
Om däremot en skillnad uppstår drar man åt kopplingen igen, tills den blivit noll. Sen gör man om det långsamma öppnandet igen.

I och med att alla styrsystem nu kan kommunicera med varandra är det lätt att exempelvis få reda på från ABS-systemet att det arbetar med att fördela kraften mellan bilens sidor. I ett sådant läge är det ju troligt att man vill hålla kvar fyrhjulsdriften också, då bilen uppenbarligen har problem med greppet, även om det kanske just då inte är någon stor skillnad mellan medelhastigheten för fram- resp. bakhjulen.

Dessutom kan man känna av att föraren svänger och gasar i ganska hög fart. Typiskt beteende vid en omkörning, så då kan det vara bra att dra till lite på Haldexkopplingen, för att förhindra att hjulspinn uppstår.

Om antisladdsystemet signalerar att det måste arbeta kan Haldexkopplingen släppa ingreppet på kort tid, så att individuell bromsning av olika hjul kan genomföras. Detta är det enda som jag säkert vet händer i min bil, mest för att det är en teknisk förutsättning för att antisladd ska fungera, så det måste helt enkelt hända... Men för en biltillverkare som köper och bygger in komponenten Haldexkopplingen i sin bil, finns det alltså en hel del olika möjligheter att parametrera hur kopplingen ska uppträda. Vilket ju också förklarar varför olika bilar, med samma typ av koppling, kan bära sig åt ganska olika.

Själv provade jag idag att köra uppför den ganska branta slänt som finns där den gamla lastbryggan vid järnvägsstationen mitt emot där jag bor slutar. Det är en sån där stenkaj, som sneddas ner ganska kraftigt där den slutar i längdriktningen. Där man körde intill med järnvägsvagnen är den ju lodrät, men det var inte där jag försökte köra upp. Tokig, ja, men inte spritt språngande galen. Men det är ändå tillräckligt brant för att man ska få den där känslan av raketuppskjutning, när man bara ser himlen framför sig.
Hursomhelst, så är det gräs på kajen och på slänten, och på gräset ligger nu lite snö. De två första försöken jag gjorde, där jag ställde bilen precis där bakhjulen också började bära iväg uppåt, och sen försökte starta där, blev det lite surrande från diffbromsarna vid moderat gaspådrag. Sen hände inget mer. Bilen har ju automatlåda, med läge D ilagt, så den drev lite försiktigt men kom inte ur fläcken. Men när jag gasade lite mer tuggade det och surrade lite till från hydraulventilerna till Traction Control, och sen klev bilen uppför backen.

I nästa försök testade jag att lägga i ettan och aktiverade HDC. Resultatet blev exakt detsamma som vid det första försöket.

I tredje omgången hade jag inte HDC och lådan i läge D igen. Nu hade jag slätat till snön lite, något som gjorde det halare, så nu gick bilen en liten bit uppåt när jag gav gas, men sen kom jag inte längre. Antispinn lade sig i och drog ner effekten, så motorn bara bluddrade och bilen ryckte lite hjälplöst. Stopp och urkoppling av DSTC (till läget DSTC SPORT, som det nu heter), sen på det igen. Nu snurrade motorn på utan att dämpas, men ihärdigt surrande från Traction Control räckte ändå inte för att komma upp till att börja med. Men med ett mer rejält gaspådrag, vilket enligt min erfarenhet behövs för att diffbroms som jobbar med färdbromsarna ska lyckas få över tillräckligt med moment till de hjul som har något fäste att tala om, tog sig bilen upp igen.

Nu väntar jag alltså på mer snö, för än är det inte svårt nog...

Om någon är våldsamt nyfiken kan jag låta fotografera bilen i denna backe, så ni kan se själva hur det ser ut. Men inte i kväll.
Användarvisningsbild
av MartinS
Gärna bilder Anders :)
Användarvisningsbild
av Bowen
Ja gärna bilder apersson850.
Om jag uppfattade det rätt, så är det du skriver är hur haldexen skulle kunna uppföra sig.
Men vi vet inte riktigt hur länge 4 driften är i på just xc70. Jag skall nog ut lite idag och leka tror jag. Jag har har en hel del snö. Skall se om jag kan få ihop lite bilder med :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, precis, det är sådana möjligheter som Haldex anger att man som fordonstillverkare och användare av deras koppling, som en komponent i fordonet, kan utnyttja. Hur Volvo verkligen gör finns det inte mycket data om, inte som jag hittat, i alla fall. I broschyrerna skriver man ju bara att det fungerar på bästa sätt, och i instruktionsboken verkar syftet med texten mest vara att inte uppmuntra folk till att dra ut bland stock och sten och förstöra bilen, så det ska bli diskussioner med handlaren/Volvo om vad en förment terrängbil egentligen ska tåla.
Användarvisningsbild
av Bowen
Ok, där ser man.
Intressant.

Jag är förövrigt som den stora merparten av xc70 ägare. Kör mest landsväg, en del stadskörning.
Men jag har faktiskt en båt på kärra som jag hade lite strul med förr med en framhjulsdriven Saab.
Samt så bor jag en bra bit ut på "landet" med en helvetiskt backe på ca 300m (som gick ok även med saaben, men det var hårigt ibland)
Så det är ganska skönt med en awd nu faktiskt.
Nästa gång blir det nog dock en subba, outback eller en forrester, bara för att testa lite hur det är med old school konstantfyrhjulsdrift :)

Tack för alla din kalassvar apersson850!
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 25
244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97