Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad slutade kvd-bilen på då?

MartinS har helt rätt i att det är vanligt att bilar ändras från 50+t mil till 25 ("oj vad fin fast den gått så långt").

Men MartinS uppskattningar av körsträckor i Stockholm är helt uppåt väggarna. 80 000 mil på tre år?? Hur går det till? Det är 80 mil om dagen nästan. I Stockholm. Även om man kör 22 timmar per dygn är det svårt att komma upp i. Jag har jobbat som konsult och känner div taxiåkare och jag skulle säga att 12-15 000 mil per år är max i STockholm. Kan finnas enskilda undantag men man behöver inte fundera så länge för att inse att mer än 50 mil per dag är svårt: köer vid Bromma/Arlanda, trafikköer eftermiddagar, verkstad, väntetider... dessutom kör ju taxi numera ganska långsamt så snittfarten är inte hög.

Den åkare jag känner bäst är nog en typisk snittåkare. Hans bilar går dygnet runt, nästan, ett par dagar i veckan, några dagar 15-17 timmar per dygn. Han snittar 12-13 000 mil per år. Men hans bilar slutar ofta hos en uppköpare efter 47000 mil och vips så dyker de upp på Blocket som "fin långmilare" med 24000 mil. Nu har han en gammal Vectra (en årsmod 08, vet ej när den är uttagen) som gått 39 000 mil. Ganska sliten men visst kan den dras ned till 24000 mil och säljas som långmilad Vectra...
PH
Den här t ex http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=11&w=1 har ju gått för lite om den har varit en taxi. Den har taxispec (Kinetic, automat, solidsvart) och dessutom är en tidig FT med många mil ett riskprojekt (enligt taxiåkare som haft problem med dem) medan de funkar bra med vanliga körsträckor. Dessutom är den lite för billig för att vara en fin, ärlig, sv.såld 22000-milare... dock bättre köp än den 2,4D-09 i Skåne med 33000 mil skurvade till 7800 för 170 000 som var uppe på forumet för några månader sen:)/PH
perhall skrev: Men MartinS uppskattningar av körsträckor i Stockholm är helt uppåt väggarna. 80 000 mil på tre år?? Hur går det till? Det är 80 mil om dagen nästan. I Stockholm. Även om man kör 22 timmar per dygn är det svårt att komma upp i. Jag har jobbat som konsult och känner div taxiåkare och jag skulle säga att 12-15 000 mil per år är max i STockholm. Kan finnas enskilda undantag men man behöver inte fundera så länge för att inse att mer än 50 mil per dag är svårt: köer vid Bromma/Arlanda, trafikköer eftermiddagar, verkstad, väntetider... dessutom kör ju taxi numera ganska långsamt så snittfarten är inte hög.
De flesta taxibilar i storstadregioner rullar ju trots allt 24 timmar per dygn. På den tiden jag körde så var det normalt att man körde ~50mil på ett 12 timmarspass, det är ju trots allt inte mer än 4 mil i timmen. 100mil per dygn är 36.500mil per år.
Ha i åtanke att det i princip bara är mycket trafik i 5-6 timmar per dygn, resten av dygnet är det ju inte så farligt med köer trots allt.

Även om du i princip skulle vara själv på bilen och bara köra 50mil per dag så blir det ju trots allt dryga 18.000mil per år.

Att en taxi i sthlm på tre år gått under 30.000 är fullständigt orimligt.

/Martin
Vissa märken är speciellt inriktade på Taxi bla Volvo och tidigare Mercedes och därmed ger de driftgaranti till åkaren på ganska höga miltal runt 40.000 mil.
När bilarna rullat över det miltalet så är bilen förbrukad som Taxi eftersom garantin är slut.
Därför så är det inte många bilar som rullar mycket längre.
Detta brukar väl inträffa efter 3 år och då blir årssnittet mellan 12-14.000 mil.
En taxi i Stockholm går ca 12-13 000 mil per år.

Men hur menar du MartinS att en åkare ska kunna hålla ALLA sina bilar igång 24/7? Visst om man bara har en taxi och låter den rulla jämt. Men eftersom det bara är 1/8 av taxibilarna igång mitt i natten max så funkar inte ditt resonemang...

Jag ringer o frågar Taxi Stockholm nu.
PH
Taxi Linköping och Jönköping 12000 mil/år
Taxi Stockholm 9-13 000 mil/år
Enl. gröna bilister 10000 mil/år
http://www.gronabilister.se/public/doku ... el2_4=true
Hamburg 7000 mil/år
http://www.abendblatt.de/region/harburg ... hrott.html
Tyskland 12000 mil/år i extremfall
http://www.motor-talk.de/forum/taxis-we ... 52316.html

Till saken hör att jag alltid kollar hur långt taxibilar gått när jag åker med dem... senast i Sydeuropa en 300 D -87 som gått 194 000 mil. De hade haft den sen den var ny och hade original låda men växlade oerhört ryckigt. SKulle inte tro att de ljög för mig om körsträckan.

Så slutsats: 10-12 000 mil per år. 80 000 mil/år kanske på Öland eller i Norrland i extremfall.

Mao är körsträckan på den utannonserade bilen inte helt uppåt väggarna.
PH
Taxinäringen går tydligen bättre nu än på den tiden jag körde. I princip alla bilar gick 06-01, och ungefär hälften gick dygnet runt.

Att man nu för tiden tydligen kan gå runt på bara 10.000mil per år verkar ju anmärkningsvärt kan jag tycka.

SVERIGE GÅR BRA!!! :-)

/Martin
Jag instämmer i perhalls resonemang. Åker massor med Taxi i Stockholm och är intresserad nog att titta vad det står på mätaren. Det är väldigt, väldigt ovanligt att den ligger över 45.000 mil. Över 50 tror jag aldrig jag sett. (Däremot har jag gjort det när jag åkt taxi i mindre orter i lite äldre bilar.)
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]