Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Norrlands
Du ska inte alls behöva vara rädd för att tvätta bilen med högtryckstvätt, det skadar inte lacken om man håller lite avstånd med munstycket.
Sätter du däremot munstycket ända emot lacken då finns risk att lacken kan lossna, speciellt om du har en skada/stenskott där vatten strålen kan tränga sig in under lacken.

Det går att ta reda på om bilens skärm är omlackad.
Med en my mätare (tror det heter så) kan man mäta lackens tjocklek, man mäter utanpå lacken utan att göra någon åverkan och får fram hur tjock den är.
Fabrikslacken är tunnare än en efterlackerad och du kan jämföra med övriga delar av bilen.
En billackeringsfirma bör ha en sådan mätare i sin utrustning och kan säkert hjälpa dig bedömma.
Skulle det visa sig att bilen är omlackad så kan det kanske bli svårt att få det på lackgarantin i annat fall så tycker jag du ska stå på dig, det kan ju vara så att lacken är för tunn.

I annat fall om du nyligen köpt bilen kanske du kan reklamera det till säljaren?
av perhall
Hoppas det löser sig. Det är inte många bilar som håller bättre lackkvalitet än Volvo - jfr. en V70 från 1998, en S80 från 2000 eller en V70 från 2005 med andra märken med motsvarande ålder och körsträcka och Volvon har nästan alltid till de bilar som har bäst lackkvalitet. Så detta låter skumt men kan naturligtvis hända.../PH
av nickev70
Det blev en bra Jul trots allt! För idag så fick jag tillbaka bilen från Skaderegleringen på Billia och de har fixat lacksläppet! Dessutom är det inte spår av det har varit lacksläpp! Historien har nämligen varit så här att Göteborg tydligen vägrat ta den på lackgarantin däremot så tog försäljningen på Bilia den vilket var jättebra för nu har jag fått det fixat och det blev jättebra! Inte en tillstymmelse till att man kan se att framskärmen är omlackad!! Så jag trodde inte att detta skulle gå så pass snabbt som de har gjort utan jag trodde skulle bli en mycket långlivad historia... men det blev det inte utan inom en månad ungefär från jag anmälde lacksläppet är det nu löst och det är verkligen en lättnad... God Jul till er allihopa!!!

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]