Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ett tips är att be verkstaden mäta batteriet även med en gammal hederlig syraprovare. När jag hade strul med batteriet visade deras nya, fina, digitala mätare att batteriet var i hur bra skick som helst och fullt laddat. Däremot visade syraprovaren en helt annan bild där batteriet var nere på den röda skalan och redo fför pensionering.

Min bränslevärmare har fungerat utan problem några veckor nu,verkar som att mitt problem har "självläkt".
Kortknäpparen skrev:Problemet kvarstår även efter andra verkstadsbesöket :evil: Jag fick parkera bilen över natten utanför så de själva fick se och höra vad som hände. Nu bytte de till ett starkare batteri och nån bränsleledning. De lät övertygade om att det var batteriet som inte orkade starta värmaren men jag tvivlade starkt på det eftersom det redan hade blivit uppmätt hos en batteriåterförsäljare som sa att det var i bra kondition och inte ville sälja ett nytt till mig.
Men det har dykt upp ett annat problem kopplat till värmaren. Batteriet är helt fulladdat. När värmaren har gått ett tag och fortfarande går, runt 45 minuter, och jag ska starta bilen så går startmotorn knappt runt. När motorn till slut orkar starta så har bränslemätaren gått i botten och grejer nollställts. Det låter ju onekligen som om batteriet är helt urdraget men då skulle väl värmaren ha stängts av pga låg spänning? Efter att ha startat bilen är batteriet som på topp igen. I morgon ska jag ner till verkstaden igen. Ingen som kommer på råd?
Har du koll på om mjukvaran för värmaren är uppdaterad, det finns ny mjukvara som skall stoppa värmaren om batteriets volttal/spänning blir för lågt. Detta just för att du skall få igång bilen.
Ska vara senaste mjukvaran. Den funktionen kom också till användning förra vintern när det var kallt och jag kört mycket värmare och få mil. Men att det är batteriet som är boven nu går ju att utesluta eftersom det sitter ett sprillans nytt i bilen och problemet kvarstår. Verkstadskontakt är uppskjutet till efter helgerna. Nu ska jag fira jul utan en enda tanke på dieselvärmare. Hoppas jag.
Kortknäpparen skrev:Jag har nog samma problem. När bilen är kall startar bränslevärmaren aldrig på första försöket trots bränsle och fulladdat batteri. Man hör hur pump eller nån form av motor (?) startas upp. Efter cirka 45 sekunder hörs det som ett svagt tickande som ökar för att sen tystna helt och i samma veva kommer meddelandet "Bränslevärmare av" upp. När ljudet från pumpen efter ytterligare nån minut har tystnat så går det att starta värmaren. Då ryker det rätt mycket och luktar men det funkar. Det är aldrig några problem då bilen är varm eller har stått upp till ett par timmar.
Jag hade den inne på Bilbolaget i fredags och de läste av felkoder CPM-B1D3292 och B1D2993 men hittade egentligen inget under felsökningen. De bytte klammer och bränsleledning men tyvärr visade det sig att felet kvarstod då jag testade värmaren i morse. Bilen har gått 7000 mil och värmaren har aldrig krånglat tidigare.
Det brukar vara bränkammaren som är problemet när man får dom felkoderna enligt ovan "lågavbrott under normal funktion samt startar ej efter omstartningsförsök" värmaren fungerar sporadiskt och ofta vid uppstart så hostar den och rycker mer än normalt
är mycke sällan det är någe problem med luftbubblor i bränsle slangarna..
värmaren måste de/mont för att byta kammaren dock..

Mvh
..
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]