Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bobie81
Servo pumpen började tjuta för 2 dagar sen o märkte då att det var för lite servo olja i! Fyllde på o ljudet försvann! Idag började det tjuta igen o det va lite olja i igen! Kikade lite o såg att det droppade från högra damasken vid framhjulet på höger sida! Är det bara byta styrväxel som gäller? Dom e ju inte gratis! E en v70 -98 jag har
Användarvisningsbild
av RaptorX
Säker på att det är ur damasken det kommer å inte uppifrån nånstans med tanke på att du nyss fyllt på nån taskig slang/rör el dyl som läcker.
av bobie81
ha inte kikat så noga...ska ta o kika på d imorrn, får hoppas det är ngn slang då, fick fylla på igår igen och idag :(
Användarvisningsbild
av rüttner
det kan ju inte komma olja från servon uppifrån ner på styrväxeln, rören går ju från behållaren tilll baksidan av motorn.
och rören är ju placerade under motorn inte över.
av bobie81
Är säkert styrväxeln! :( men snackade med en väldigt kunnig mekaniker på jobbet o han sa att det går o byta packningar i styrväxeln! Han skulle göra jobbet åt mig för 800 kr, ja skulle köpa packningarna bara! Det va sällan det var fel på själva styrväxeln sa han!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nja.. Oftast är det stången som är skadad och river sönder packboxen. Men det är ju lätt att kolla innan, lossa damasken, styr fullt höger och kolla så det är blankt och fint.
av *pettson*
bobie81 skrev:Är säkert styrväxeln! :( men snackade med en väldigt kunnig mekaniker på jobbet o han sa att det går o byta packningar i styrväxeln! Han skulle göra jobbet åt mig för 800 kr, ja skulle köpa packningarna bara! Det va sällan det var fel på själva styrväxeln sa han!
Skönt med så kunniga vänner. Det kan ju bli billigare då.
Berättade han för dej att det finns två sorters styrväxlar och packningssats till bara en av dom? För så ligger det till.
Samt då att det finns en renoverad modell som inte går att renovera igen med mindre än specialdimensioner.

Efter renovering måste styrväxeln mätas upp så det går lika lätt/tungt att svänga åt bägge håll under tryck. Annars måste slidventilerna justeras så det går lika. Annars kommer bilen att dra åt ett håll när du släpper ratten.
av bobie81
han e duktig o gillar o klura ut saker så han löser d säkert, annars blir d o köpa en begnad styrväxel. ha inge
lust o köpa en helt ny styrväxel för 6000 kr för en så gammal bil..finns begnade från 2500 kr på bildelsbasen, dels
nya oxå för 3000 kr men vet inte om dom passar på min bil, e väl ngt pirat men funkar säkert fint ändå

Blev ganska mycket tjockare :x Kanske ä[…]

.. Har också kontrollerat att bränsle[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]