Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min värmare fungerade som den ska både före och efter servicen.
Jag fick ny mjukvara nerladdad, men jag vet inte vilka funktioner som uppdaterades.
Det är ju inte heller säkert att det är samma version som tidigare i höst.
Jag har oxo haft strul med SMSstarten på min sista tiden.. funkar typ varannan gång verkar det som - ingen "värmare aktiv" lyser i bilen heller de gånger den missat.

Ska se om den funkar på timer 2 imorrn.. Men det lär nog få bli ett verkstadsbesök..
Min teori är att det kanske är någonting i värmaren som kärvat igen eftersom den inte använts på länge och därför är lite seg att få igång när kylan kommer. När den sedan gått några gånger är den mer lättstartad och går därför igång direkt. Kan det vara så?
imorse funka värmarn - när jag ställt den på timer.
Och på eftermiddagen funkade den oxo, på SMS / Androidappen..

Helt hopplöst - funkar random, man vet ju inte om det e telefonen som inte har täckning eller om det e fel på värmarn - appen ger ingen kvittens att man skickat kommandot.

Peanuts: Jag tror inte att värmarn kärvar - då skulle väl "värmare aktiv" lysa i instrumentet, och ev felmeddelande..
Åtminstone i den app som passar till min XC70 2012 kan man ställa in den så att man får en notis tillbaks om värmaren inte startade, liksom man kan få meddelanden om bilen står olåst mer än i en halvtimme eller om larmet löser ut.
apersson850 skrev:Åtminstone i den app som passar till min XC70 2012 kan man ställa in den så att man får en notis tillbaks om värmaren inte startade, liksom man kan få meddelanden om bilen står olåst mer än i en halvtimme eller om larmet löser ut.
Persson! Snackade med en av mina många bröder i går och han har VOC på sin V60 my12 men ingen Android-lur :D :D :) :) :( :(
Fan,jag slog nog för hårt när vi var små...
kalhygge skrev:Peanuts: Jag tror inte att värmarn kärvar - då skulle väl "värmare aktiv" lysa i instrumentet, och ev felmeddelande..
Nu har min värmare fungerat flera gånger i sträck utan problem och jag har ingen annan vettig förklaring till varför. Jag tror inte felrapporteringen från Bränslevärmaren täcker in alla fel riktigt. Förra året (när jag hade BSR:s fulkod i bilen) kunde värmaren t.ex. stå "Aktiv" men ingen värmare var på osv. Jag gissar dock på att det finns någon felkod lagrad i bilen men det är ju långt ifrån alla fel som visas i displayen. Jag tror att vi alla åker runt med bilar där finns diverse felkoder lagrade utan att vi vet om det eftersom det aldrig visas i displayen.
apersson850 skrev:Åtminstone i den app som passar till min XC70 2012 kan man ställa in den så att man får en notis tillbaks om värmaren inte startade, liksom man kan få meddelanden om bilen står olåst mer än i en halvtimme eller om larmet löser ut.
Fint värre, men det gäller inte för VOC 2011...
Peanuts skrev:Jag tror att vi alla åker runt med bilar där finns diverse felkoder lagrade utan att vi vet om det eftersom det aldrig visas i displayen.
Du ser inte vilka det är, men om du har felkoder kan du se själv.
Nyckelläge II (alltså trycka på startknapp i några sekunder utan att någon pedal är nedtryckt), håll READ intryckt på blinkersspaken och tryck två gånger i rask följd på knappen för bakre dimljus.
Då visas i varvräknarens display om det finns några felkoder (DTC) alls, och i så fall i vilken modul de finns. Man stegar fram med READ (tror jag det är). Men mer detaljerat än så blir det inte. Funktionen finns tydligen där för att en mekaniker ska kunna se om det alls är någon mening att hämta datorsystemet och koppla in det.

Angående Androidlur så ser jag det som så, att jag köpte en telefon för en halv miljon, och då kastade de in en bil som grädde på moset...
Problemet kvarstår även efter andra verkstadsbesöket :evil: Jag fick parkera bilen över natten utanför så de själva fick se och höra vad som hände. Nu bytte de till ett starkare batteri och nån bränsleledning. De lät övertygade om att det var batteriet som inte orkade starta värmaren men jag tvivlade starkt på det eftersom det redan hade blivit uppmätt hos en batteriåterförsäljare som sa att det var i bra kondition och inte ville sälja ett nytt till mig.
Men det har dykt upp ett annat problem kopplat till värmaren. Batteriet är helt fulladdat. När värmaren har gått ett tag och fortfarande går, runt 45 minuter, och jag ska starta bilen så går startmotorn knappt runt. När motorn till slut orkar starta så har bränslemätaren gått i botten och grejer nollställts. Det låter ju onekligen som om batteriet är helt urdraget men då skulle väl värmaren ha stängts av pga låg spänning? Efter att ha startat bilen är batteriet som på topp igen. I morgon ska jag ner till verkstaden igen. Ingen som kommer på råd?

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]