Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:Andra ägaren (Oleg) av bilen (som köpte den i Mars iår) är styrelsemedlem i "Cab kompaniet stockholm". Mest troligt har han köpt loss sin bil från firman, sålt den till linus som kanske gjort ett och annat med den. Sedan köpte en stackars Tommy den för att sedan gå tillbaka till linus bil efter 9 månader.

Full pott till Andreas, ex. taxi från våren 08 till våren 11. Bilen bör med andra ord gått mer än 60.000mil då 20.000 per är är absolut minimum i sthlmstrafiken.

/Martin
Hur/vart hittade du denna info?
mickemick skrev:

Hur/vart hittade du denna info?
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

I detta fall så är bilen registrerad på en privatperson, men har du tillgång till fax så får du fram alla namn på tidigare ägare. Sedan kan man fundera på om detta är ett försäljningsuppdrag eftersom bilen inte är registrerad på en (bil)firma
Här kan du kolla person/företag om du vill fortsätta kartläggningen http://www.ratsit.se/
Lycka till med ditt bilköp.
Jag tycker det är lite tidigt att antyda att bilen är bakåtskruvad innan vi har nån fakta för det. Alla taxi går inte 80.000 mil på 3 år bara för att det finns sånna. Vissa åkare har extrabilar för att bara täcka vissa intensiva perioder osv. Att den är manuell och av väldigt ovanlig spec motormässigt kan tyda på det.
Men man kan ju få utdrag från besiktningarna och där står ju den aktuella mätarställningen. Så länge bilen har varit i tjänst, taxi eller något annat, så har det ju inte funnits någon anledning att skruva någon mätare. Det är ju först nu när bilskojare får hand om den som den blir suspekt.
Ska man vara konspiratorisk så kan ju absolut åkaren ha skruvat bilen inför varje besiktning för att få bättre andrahandsvärde i bilen.

Jag skulle fokusera mer på serviceboken är besiktningen i detta fall, att någon skulle orka skruva en bil inför varenda service låter i jobbigaste laget. Glöm inte att människor vanligen är tämligen slöa varelser.
En liten utvikning i tråden, hur kan man i dagens läge "skruva" en mätare när dom är elektroniska och data lagras i ECU:n?

Förr i världen när det var vajerpåverkade mätare, har jag hört talas om att en person satte vajern i en borrmaskin och körde på. Och jag har själv blivit drabbad av att någon hade öppnat instrumenthuset och helt enkelt pillat på sifferhjulen. Mätaren hoppade från 16 999 till 27 000 mil!
Men som sagt, elektroniken är inte mekanisk. Man tycker att det borde gå att läsa ut genom OBD2-uttaget?

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]