Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du behöver ingen teleskopantenn.

Det jag menade är att en bra radiomottagare har ju känslighet och selektivitet genom att den har en bra antennförstärkare/demodulator i sig själv så den inte behöver en massa externa förstärkare.

Volvos radio verkar vara gjord för att bara körs i storstäder, när man kommer ut på landet räcker de inte till längre..... man har kanske bara provkört på hissingen och runt torslandaverken :D
Ja så där ja då va bilen inne en 4 gång och nu böt Mecken precis allt som har med radion att göra och felsökt på allt.Tyvärr utan något bättre svar tyvärr.Han körde in 2 st liknande bilar och lyssnade och det är samma sak där med ljudet.Det är bara skit som sitter i en bil för mellan 300,000-500,000 eller vad nu alla olika modeller kostar i Volvo V70 modellen.Fan man tycker ju att så svårt ska det väl inte vara att fixa en skaplig radio med en bra förstärkare.Så det blir att lyssna på cd/iPhone eller P3 för att man inte ska bli irriterad hela tiden tyvärr!
Typiskt! Blir så j*vla trött på den här soppan!
Men hur ställer dom sig till detta? Jag menar, mecken kämpar med ett fel/problem en hel dag men lyckas inte lösa det.
I ditt fall har en meck gjort allt man kan men felet kvarstår. Tycker det blir en liten konstig situation då man byter ut ALLT utan framgång och får kunden leva med det. Jag har samma problem som dig och har haft min inne (inte att dom bytte ut allt dock) utan framgång. Det låter fortfarande skit. Har haft kontakt med en meck och en garantiansvarig. Båda håller fortfarande med om att det låter dåligt men när dom kontaktar Volvo så säger dom att det inte är något fel (och kommer med en massa skitsnack).
I mitt fall fall så är det Bilia som tagit in bilen för service för att det låter illa vid radiolyssing. Det går inte att lösa men det är ett problem för kunden, inte ett fel enligt Volvo. Skall man acceptera detta?
Vem avgör om det är ett fel eller problem? Är det först när man inte lyckas laga som det blir ett problem för kunden istället för ett fel?
Tycker det är så j*vla illa skött.
Här är det sista mailet jag fick från Bilia:
Hej!

Vi har inte sagt att det är fel på ljudsystemet! vi har uppmärksammat detsamma som du själv redan påtalat, och att det är för kunden ett problem, MEN det innebär inte att bilen har ett fel!
Volvo som tillverkat bilen hänvisar till att det är normal produktstandard. Eftersom vi är återförsäljare i ledet och reparerar/ samt följer tillverkarens anvisning så innebär det att vi har samma ställningstagande som Volvo, bilen följer normal produktstandard!

Vi kan inte reparera ett fel som inte finns. Men jag har förståelse för att det kan upplevas som ett problem.
Vi på Upplands Motor kommer inte kunna hjälpa dig med detta, så länge inte Volvo säger något annat, tex med ny mjukvara etc.
Hade bilen haft ett fel så hade vi naturligtvis hjälpt dig!

Det som vi fått hänvisat från Volvo är att det skulle vara något format på ljudfiler som sänds ut via radiokanal som inte fungerar som det ska,
detta är definitivt inget som vi kan göra något åt, och dessutom en helt annan teknik som i alla fall inte jag inte bemästrar, jag vågar inte heller lägga några värderingar i detta.

Slutkontentan är att i nuläget finns det inget vi kan göra.
Ja det är helt sjukt.Min gammla BMW 320 års 04 samt den lilla Opel Astra 1,6 låter jättebra men ja det får tydligen vara så här finns inget mera att byta/laga så det är alltså SKIT som sitter i en bil för runt 350 000 nypris alltså.Så ja nu blir det inga inlämningar för radioproblem iaf
Det roliga är att han jag hade kontakt med på Bila hade lyssnat runt på ALLA V70's dom hade inne och hörde bara "problemet" på de som hade mellanklass-paketet (High Performance). Men det är klart det inte är något fel om bara High Performance har det och inte dom andra paketen har felet, det är bara ett problem för kunden.....

Har varit i kontakt med min konsumentvägledare för att se vad man kan göra.
Ytterligare ett bevis på hur galet det är med hårdintegrerad stereo.

För mig har detta ju alltid varit ett fullständigt icke-problen. vilken radion som sitter i bilen och hur det låter har ju alltid varit 100% ointressant för mig. Har ju bara varit att svänga förbi radiohandlaren på hörnet och ploppa i en radio med bra ljud/mottagning och rätt funktioner på 5 min i radiouttaget.
.Slutkontentan är att i nuläget finns det inget vi kan göra.
Men men, även detta problem borde ju vara lätt löst.

1. Montera en extern antenn som är bättre eller
2. Montera en extra eftermarknads antennförstärkare
Ja men tycker du att när man betalar i mitt fall 234000kr då ska man väl fan få en radio som funkar bra eller?Det tycker jag iaf trodde Volvo hade betydligt bättre grejer.Tycker inte ska behöva åka och köpa en Annan radio och koppla in?Går det förresten?Ska man ha den ligga på golvet då nä blir riktigt besviken trivs riktigt bra i övrigt med bilen.Men ska man lyssna på radio så får man åka Lill bilen våran Opel 1,6 års 05 där radion funkar klockrent.Volvo kanske skulle koll lite på konkurrenterna hur dom har gjort med sina radios.
Kanglou skrev:Tycker inte ska behöva åka och köpa en Annan radio och koppla in?Går det förresten?
Nej, självklart går det inte. Det var därför jag förselog en bättre antenn eller antennförstärkare
Sorry om jag verkar hoppa på dig det är ju inte ditt fel så klart!Men blir så jäkla irreterad bara på att det är så himmla dåligt bara.Man kanske ska be dom koppla in en starkare bättre annten.För sånt där fixar man väl inte själv då antennen sitter i bakrutan va?

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]