Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kort skrev ett långt svar som dessvärre inte kom med...
Ok iaf Ands sista inpass är en bra beskrivning av problemet.
Jo Björn och jag säger samma sak men vi menar olika saker.
Med all respekt, han jagar pengar till sitt projekt kosta vad det kosta vill men är det bra? intresset ljuger inte...
Återkommer då jag har mer tid skall försöka hinna men några timmars sömn inna morgondagens späckade program.
Utifrån min tidigare osäkerhet gällande volymer och vad våra skogar kommer att användas till, så läste jag precis en artikel från SLU Alnarp. Där bedömer man att redan 2017 så kommer skogsprodukter relaterat bioenergi passerat totalen för övriga skogsprodukter. Och i dessa bedömningar ingår direktiv från EU att man ska öka nyttjandet av förnybar energi, vilket innebär att länder med stor befolkningsmängd som Tyskland, Frankrike, England, etc, kommer att behöva importera större mängder bioenergi för att klara de målen.
Förändringen som nu sker bedöms kunna vara större än när bruket av skog till olika pappersprodukter påbörjades för 150år sedan.
Så frågan är vilka bioenergiprodukter som blir mest lönsamt att tillverka? Att omvandla skogsråvara till fordonsbränsle kostar mera än att enkelt kunna sälja den som bioenergi till olika former av kraftverk för el eller värmeproduktion.
Men spekulerar även i hur våra massabruk skulle kunna ställas om till att producera bioenergi då de har en process som skulle kunna användas.
Kan man säga att slutsatsen i tråden är att ett köp av välutrustad TF(F) är det vettigaste ur flera aspekter?

(För att bryta av bränslevalsdiskussionen en smula, detta då tråden i grunden inte har ett skit med Etanol att göra...)
Hur som helst verkar uppgiften att det är billigare att serva en F om man kör lite inte stämma. Även en vanlig 2,5T/T4 har anpassad service om man kör under 1500 mil/år, hörde jag. Alltså samma servicekostnad upp till 3000 mil/år, annars lägre för ej F/PH
Att använda den unika nordiska långfibriga skogsråvaran till fordonsbränsle är som att destilera chanpange till brännvin...
Jo, men TS hade lagt till ett litet (F) i första inlägget, i övrigt håller jag med dig. Som diskussionen har farit iväg har det blivit långt från ämnet.
Har kört med min V70 i två veckor idag och det jag är mest nöjd (överaskad över) är motor och växellåda! Gått från VW's hyllade TDI 170 DSG och är imponerad. Gasresponsen gör att bilen känns vass.
Har en snittförbrukning på 0,84 på pump (0,86 på färddatorn) med mycket kortkörningar, stadskörning och ca 50% landsväg/motorväg med lite moms. Dessutom har jag kört med bränslevärmaren ett tiotal gånger - tycker det är sjukt bra förbrukning. bilen går ju dessutom på Continental dubb som inte direkt är kända för att vara lättrullande. Har alla elgadjets som finns och de används, även AC igång.
MItt råd köp en lyxig T4 iställer för en snik D3! :P
HatarRost skrev:Tänker man långsiktigt så bör en D3 vara bra mycket mer hållbar än vad en liten hårt pressad bensinare...nja det får tiden utvisa men framförallt om man använder den som dragbil så bör det vara så.
'
Normalt är numera bensinmotorer mer hållbara än dieselmotorer men i det här fallet kan du ha rätt. T4 är en nykonstruktion med högt effektuttag, D3 är en derivatprodukt av den beprövade D5-motorn. Det som talar för att T4 är hyfsat hållbar är dels att det är en Ford-motor (de har inte haft problem med bensinmotorer på ett tag) och dels att den går på diesellåga varv (2000 i 95-100)./PH
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]

Tänker på oljeringarna som klegar ihop.[…]

Troligtvis gått varmt i kontaktstycket till […]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för a[…]