Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnkanon
Lurte på om noen har montert turboSmart på en volvo s60?
Får man noen feilkoder ved forandring av turbotrykket?
:?: :?:
Användarvisningsbild
av Rogge-Johansson
Turbo smart??? det har jag aldrig hört talas om????? turbo plus fanns till dom gamla 940 turbo.

Är det en S60 du har så är det mjukvarutrimning som gäller i första hand, och enklast.

exempel---------> http://www.bsrab.se/
av Pebben
Tvivlar på att det fungerar på en S60. Saab började någon gång 95-96 att spärra "bondtrimning" som detta är eftersom det ända du gör är att lura magnetventilen att turbon inte laddar så mycket som den gör. Tror att även Volvo kollar det men jag är inte säker.
av Addekarlsson
Är en helt vanlig pystrimning det där, som är ställbar. Detta rekomenderas inte på nyare bilar, eftersom allt styrs elektroniskt.

På en äldre bil, som har helt mekaniskt laddtryck, funkar det bättre.

Så satsa på mjukvarutrimning som Rogge-Johansson säger istället. Bra mycket bättre och säkrare.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Pebben skrev:Tvivlar på att det fungerar på en S60. Saab började någon gång 95-96 att spärra "bondtrimning" som detta är eftersom det ända du gör är att lura magnetventilen att turbon inte laddar så mycket som den gör. Tror att även Volvo kollar det men jag är inte säker.
Som gammal SAAB ägare så kan jag säga att några spärrar finns inte i SAABs värld. Inte på 9000 eller 9-5, De går med "framgång" att pystrimma. Men så värst kontrollerat blir det ju inte.....

Även jag saknar RTTI. Är det många[…]

Ja, jag stötte på precis samma bekymmer[…]

Bygga ”busbil”

Med begränsad budget så skulle jag i f&[…]

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]