Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av umekille
http://www.vk.se/Article.jsp?article=503988
Vid en extra bolagsstämma den 27 januari ska beslut fattas om försäljning av delar av Bilprovningens stationsnät och fastighetsbestånd.
Bilprovningen räknar med att avtal med köpare kan träffas under det första halvåret 2012 och att affären kan slutföras under andra halvåret. För att uppnå största möjliga värde vid transaktionen kommer verksamheten och fastigheterna säljas var för sig.
Vem törs satsa på bli privat Bilprovningsägare?
Hört en utbildning för att få besikta bilar kostar företagaren runt 300papps/besiktningsman.
Fastigheter o verksamhet säljs var för sig,vem vill chansa på en verksamhet och inte äga fastigheten.
Priserna på besiktningar är osäkra i framtiden men kommer sannolikt stiga i höjden.
:-O)
av Volvo264GLE
Min lokala station är till salu nu - det var antagligen därför den (as)grinige besiktningsmannen gav mig 13 stycken 2:or på en bil gick igenom besiktningen för bara 2 år sedan...

Om man vill ha en besiktningsstation så får man kanske försöka köpa både lokaler och verksamhet separat men på samma ställa iaf. Vad ska man gå för utbildning för att bli besiktningsman? (obs. har inte googlat än) ;)
av *pettson*
Bilprovningen är ju inte statligt så det är inte så konstigt att man tvingas dela på sej. Staten är förvisso huvudägare men alltså inte ensam ägare. Anledningen till att det sker är för att skapa konkurrens möjligheter. Säkert 70% av dom större företagen idag äger inte sina egna fastigheter. Man hyr dom istället. Det är nämligen väldigt både lönsamt och smidigt att hyra sin kåk och ha den som löpande utgift. Istället för att äga den och den plötsligt är en tillgång i företaget. Sen vem hyran går till är skillnaden. Den smarte äger ett företag som bedriver verksamheten och samtidigt ett företag som hyr ut fastigheter. Man hyr alltså fastigheten av sitt andra bolag. (så går det ofta till) Det betyder att man förhoppningsvis går med vinst i ena företaget och kan plocka ut vinst i andra företaget för hyran.
Det finns gott om folk som vill starta en bilprovning. Men dom räknade inte med att kunna få kunder eftersom man ska konkurrera med en inkörd konkurrent som haft monopol i en mindre evighet.
Samtidigt med försäljningen så höjer man till 320kr om man inte binder upp sej o betalar i förtid, då får man 20kr rabatt.
Nej hoppas det blir nya företag FORT..
Hur man fått fram siffrorna för utbildning förstår jag inte alls.
av umekille
den utbildningen går på 300 papps
sen tilkommer ju krav på viss personalstyrka
osv...detta blir inget enmansföretagande iaf.
av *pettson*
umekille skrev:den utbildningen går på 300 papps
Det finns ingen utbildning till bilprovare som kostar 300.000
Utbildningen som görs brevid dom som redan jobbar, alltså typ lärlingsutbildning. Är det vad man värderar till 300.000?
Han går ju brevid och får inte bedöma själv. Nästa steg är att bedöma själv med en handledare brevid istället.
En bilprovare är en vanlig fordonsmekaniker som fått en viss typ av regler att följa. Dom få saker som provaren måste lära sej är den utrustning han ska använda som kan vara speciell. Samt då kassahanteringen.

Dom vidareutbildningar som finns för bilprovare anordnas av vanliga utbildningsföretag som i sin tur mest utbildar vanliga mekaniker när dom ska vidareutbildas.
Utbildningen är inte klar utan skräddarsys efter vad dom tycker dom behöver veta.
Jag har själv gjort vidareutbildningar (paket) till SBP som sen en av mina kollegor utförde, den handlade om bränslestyrningen, styrdon, felkodsläsning och lambdasonder.
Samtidigt utförde en annan av mina kollegor en utbildning för VAG som hade 30 bilplåtslagare som skulle vidareutbildas i svetsning i galvad plåt med viss bestämd utrustning och miglödning med bestämd utrustning.
Har även gjort utbildningar åt Peugeot och Volvo på samma sätt.
av PTV
*pettson* skrev:
umekille skrev:den utbildningen går på 300 papps
Det finns ingen utbildning till bilprovare som kostar 300.000
Utbildningen som görs brevid dom som redan jobbar, alltså typ lärlingsutbildning. Är det vad man värderar till 300.000?
Han går ju brevid och får inte bedöma själv. Nästa steg är att bedöma själv med en handledare brevid istället.
En bilprovare är en vanlig fordonsmekaniker som fått en viss typ av regler att följa. Dom få saker som provaren måste lära sej är den utrustning han ska använda som kan vara speciell. Samt då kassahanteringen.

Dom vidareutbildningar som finns för bilprovare anordnas av vanliga utbildningsföretag som i sin tur mest utbildar vanliga mekaniker när dom ska vidareutbildas.
Utbildningen är inte klar utan skräddarsys efter vad dom tycker dom behöver veta.
Jag har själv gjort vidareutbildningar (paket) till SBP som sen en av mina kollegor utförde, den handlade om bränslestyrningen, styrdon, felkodsläsning och lambdasonder.
Samtidigt utförde en annan av mina kollegor en utbildning för VAG som hade 30 bilplåtslagare som skulle vidareutbildas i svetsning i galvad plåt med viss bestämd utrustning och miglödning med bestämd utrustning.
Har även gjort utbildningar åt Peugeot och Volvo på samma sätt.
Visst kostar t ex en treårig fordonsteknisk yrkesförberedande linje ca 300 000 :- för samhället i omkostnader ...

http://www.utbildningssidan.se/info/bes ... ingen.aspx
av umekille
Vad som verkar lite oklart är då fastighet och verksamhet säljs
för sig.Står inget om krav på ny fastighetsägare måste hyra ut
till redan befintlig verksamhet. Samt om köpandet bara genererar
ett tillstånd eller om hela maskinparken ingår. Tror själv detta kan generera
att viss av verksamheten köps in föratt flyttas till t.ex Bilförsäljarföretag
med befintlig verkstadsservice. Säljs bara redan befintliga anläggningar eller
säljs lösa tillstånd också? så nya hallar kan öppnas på helt nya orter?
av Amarace
Du behöve rju inte ens va en fordonsmekaniker, räcker med nån teknisk utbildning överhuvudtaget samt ett intresse och kunnande i bilar. Så var kraven när dom sökte nån häruppe för några år sedan. Förr däremot var det fordonsmekaniker som man behövde i grunden. Jag är då glad att vi får behålla Bilprovningen här i närheten (Vilhelmina och Åsele).
Användarvisningsbild
av Brainy
Stor del av utrustningen lär ses som industritillbehör och följa med fastigheten, verktyg mm bör säljas med verksamheten.

Det är väldigt vanligt att företag inte äger sina egna lokaler, detta är nog för att inte ställa krav på att de ska behöva få fram kapital nog för att köpa både och.
av umekille
citerat ur svarsmail från transportstyrelsen
Svar: Ett av kraven på ett besiktningsföretag är att det inte får finnas någon koppling till verksamhet som exempelvis bilreparationer eller biltillverkning. I övrigt så är det Styrelsen för Ackreditering och Teknisk kontroll, SWEDAC, som ställer upp kraven på de företag som vill ackreditera sig för fordonsbesiktning.

När det gäller utrustning som ingår vid köp av en besiktningsstation, så kan Bilprovningen lämna mer besked om detta. Samma sak med kraven som fastighetesägare ställer på sina hyreskunder, så är det fastighetsägaren som kan svara på det.

SWEDAC´s hemsida hittar du på:

http://www.swedac.se

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)