Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
~Kalle~ skrev:Kan du vara utan AWD så har du diesel till 2000> mil för samma pengar :wink: Bara en reflektion.

Själv vet jag ej om jag har behov av AWD, har då inte fastnat ännu, men vore ju klart säkerhetshöjande att ha det.

/Kalle
Ja om man helt bortser från att AWD har högre andrahandsvärde så. I praktiken kanske man har AWD gratis!
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har kört Volvos 850 Turbo i 18 år, med manuell låda. Nåt spinngladare är väl svårt att tänka sig, men jag hade aldrig hjulspinn vid någon start om jag inte ville. Allt hänger på foten, och den styrs av hjärnan. Man får det biluppträdande man vill ha.
av acr32
Klart man kan vara utan AWD. :shock:
Men... det kan man med styrservo, ac, stolsvärme, elstol, elhissar, radio, elbaklucka, blis, antisladd, abs, antispinn, motorstarka motorer, automat, city safety, farthållare, airbag, gps mm.
Men det är väl som med de flesta andra valbara(?) tillbehör, en komfort/säkerhets och framförallt en kostnadsfråga.
Det man då får fråga sig är väl som med allt annat här i livet, är kostnaden skälig mot vad du får och behöver/vill ha?
Det kan bara man själv (ja ja, eller frugan) svara på! :wink:
av XLR8MF
Personligen så gillar jag inte kombinationen högt vridmoment och framhjulsdrift - allt över 300 Nm bör vara drivet med alla fyra hjulen eller bakhjulen. Jag stör mig enormt på att ha en fladdrande ratt och spinnande framhjul i tid o otid. Där har du min syn på saken. :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Men bara för att man kan få ut 300 Nm så betyder det ju inte att man måste tvinga fram dem genom att ha pelle i botten på de lägsta växlarna. Väntade man med att ge fullt tills trean kommit i på min gamla 850 Turbo så var det normalt sett inga problem med nåt hjulspinn heller. Om det inte var halare än vanligt.
av Cox
Håller fullständig med dig apersson850, jag har inga problem med att det tokspinner och ratten hoppar hit och dit.
Men klart har man skitdäck på bilen och tokgasar klart det spinner okontrollerat. Visst jag får hjulspinn om jag vill upp till 4:ans växel utan problem om jag så vill. Men vad är nyttan med att gasa så ? Om man har problem med detta är det ju bara att låta bli att trampa med blydojjorna
av Steff 99
Nu kan man inte jämföra en gammal bensinturbomotor mot en modern Diesel med högre vridmoment.
Den bensinturbon som det jämförs med är stendöd under 2500varv så att smyga igång med den är inga som helst problem.
En V70II D5 RWD med hyffsat vrid och automat kräver inte mycket om underlaget är blött..
Men kör man som en kärring med handväska och hatt så är det inget som spinner eller knappt flyttar sig framåt vid något trafikljus... :lol: dessa bilförartyper finns i min närhet varje dag ...även i manlig skepnad... :wink:
av XLR8MF
Cox skrev:Håller fullständig med dig apersson850, jag har inga problem med att det tokspinner och ratten hoppar hit och dit.
Men klart har man skitdäck på bilen och tokgasar klart det spinner okontrollerat. Visst jag får hjulspinn om jag vill upp till 4:ans växel utan problem om jag så vill. Men vad är nyttan med att gasa så ? Om man har problem med detta är det ju bara att låta bli att trampa med blydojjorna
Med ditt resonemang så förstår jag överhuvudtaget inte varför du kör en Polestar optimerad bil? Varför inte lilla snåldieseln? :roll:
av Cox
XLR8MF skrev:
Cox skrev:Håller fullständig med dig apersson850, jag har inga problem med att det tokspinner och ratten hoppar hit och dit.
Med ditt resonemang så förstår jag överhuvudtaget inte varför du kör en Polestar optimerad bil? Varför inte lilla snåldieseln? :roll:
Resonemang hur menar du ? för att jag inte tokgasar vid rödlysen och spinner upp däcken ?
Anledningen till Polestar för min del var lägre förbrukning och en mera körbar spis, framför allt vid omkörningar. Vid motorvägskörning är spisen helt underbar, därmed är det inte sagt att jag kör som en snigel bara för att jag inte spinner upp mina däck genom att trycka pedalen i botten för jämnan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XLR8MF skrev:Med ditt resonemang så förstår jag överhuvudtaget inte varför du kör en Polestar optimerad bil? Varför inte lilla snåldieseln? :roll:
:-)-) :-)-) :-)-)

Kolla här, detta är vad som händer utan AWD....

http://www.youtube.com/watch?v=unwujSVpZwA

[youtube]<iframe width="640" height="480" src="http://www.youtube.com/embed/unwujSVpZwA?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>[/youtube]
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]