Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ture67
Jag undrar om någon mer än jag har samma problem med lock-upfunktionen i Geartronic-automatlådan på en XC70 D3 2012. Problemet är att om bilen stått ute över natten vid kall väderlek (dvs från 5 plusgrader eller kallare) så fungerar inte lock-up på någon växel alls förrän efter ca 5 minuters körning. Upplever detta som väldigt irriterande eftersom lådan slirar och det är svårt att få upp farten vid acceleration. Har lämnat in bilen vid 2 tillfällen och Volvo verkar inte ha någon lösning på problemet. Nu senast fick jag låna en V60 D3 med samma låda och även där fanns problemet. Pratade med en bilkunnig person som hade en teori att detta är korrekt då växellådan snabbt kommer upp i arbetstemperatur då lock-up inte är aktiverad. Någon som känner igen detta problem?
Användarvisningsbild
av apersson850
Min gör likadant. Jag har inte sökt hjälp för detta, då jag själv insåg att det är just för att både motor och växellåda ska komma upp i temperatur så fort som möjligt, för bästa miljöhänsyn och driftsekonomi. I och med att lockup inte går in så varvar den ju mer, så jag har inte haft några problem att få upp farten. Använder jag dieselvärmaren före start slipper jag i stort sett den här upplevelsen.
av ture67
Tack för infon! Lite konstigt bara att inte märkesverkstaden visste att lock-up ska arbeta på det viset, man skickade t.o.m. vidare ärendet till Volvo´s support.
av Steff 99
Första gången jag upplevede detta var för 4-5 år sedan när jag hämtade ut min sista BMW en 530d.
Jag trodde det var fel på låden eftersom den slirade när det var kallt.
Efter många turer var svaret att den slirar och skall göra detta för att få upp arbetstemp snabbare ..der är förmodligen så, eftersom alla automater som jag kör nu på senare år beter sig exakt så och det är mer märkbart om det är riktigt kallt och bilen stått ute under natten.
Pröva med att lägga i sportläge då försvinner symptomen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det var just denna "feature" som gjorde att jag fick helt bizarra förbrukningssiffor när jag körde automat och korta sträckor under vintern när det var kallt med D5an.

Tokslirade och galet varvande i uppförsbackarna och vid acc, förbrukningen på topp. Och precis när lådan äntligen var varm och lockupen började gå i så var man ju framme.

På den manuella matar man ju bara i högsta växlen direkt och motorn snurrar på strax över tomgång med halva förbrukningen som resultat.

Undrar vilket som sliter mest på motorn när det är kallt vid starten, ligga på lågvarv med lite moment eller att tokvarva och slira för att snabbt få upp värmen. ?:-/
ture67 skrev:(dvs från 5 plusgrader eller kallare) så fungerar inte lock-up på någon växel alls förrän efter ca 5 minuters körning.
Det tar ju bara 5-6 minuter för mig till jobbet, hemmet, skolan, stallet osv :oops: :oops: :oops:
av Steff 99
Steff 99 skrev:.
Hade du läst det som jag skrev i sista raden (se ovan)

Så ser du att det finns en lösning....men jag har 1000 ggr hellre en "slirande" automatlåda under de första minuterna än en manuell låda...som känns tidigt 1900-tal
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:

Så ser du att det finns en lösning....men jag har 1000 ggr hellre en "slirande" automatlåda under de första minuterna än en manuell låda...som känns tidigt 1900-tal
Fanns inte sportläge på min :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Jag brukade desperat gå över till att växla manuellt, men även om man matade upp till 6:an så slirade ju lockuppen lika illa, faktiskt värre skulle jag säga då 6an resulterar i högre vrid = ännu mera slirade i konvertern.

Sen pratar jag inte 1900 tal utan det var en MY-2010

Sen en sak till, varför lägga i sportläge det varvar ju också motorn mera och gör kickdown lättare. Jag vill ha en ekonomi-läge inte ett sportläge. Den är ju en volvodiesel kombi/högbyggd suv vi prata om inte en Ferrari.

Ska det vara sport sätter jag mig i Supran.....
av Desmodue
Steff 99 skrev:

Alla har inte sportläge.

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]