Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dpa
Nybliven ägare till en s80 -01- med automatlåda som gått 25000 mil.Bilen är fullservad på auktoriserad volvo verkstad,men jag kan inte se i några papper att oljan till lådan är bytt. kollade på oljestickan och oljan är inte "röd",vilket indikerar att det är dags för oljebyte(efter läsning på forumet).
Vågar man ge sig på en spolning av lådan själv eller ska man lämna den till en verkstad, eller ska man tömma oljan genom pluggen och köra ett ex antal mil och sedan utföra samma procedur igen.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kan tömma ur ca 4,5 liter. Fylla på med ny. Köra lite och byta igen. Du får dock inte bort all den dåliga oljan. Bästa är ju att spola lådan man bör vara två vid detta arbete för det underlättar.
av dpa
dieselmagnus skrev:Kan tömma ur ca 4,5 liter. Fylla på med ny. Köra lite och byta igen. Du får dock inte bort all den dåliga oljan. Bästa är ju att spola lådan man bör vara två vid detta arbete för det underlättar.
tack för svaret.Får väl försöka att ge mig på en spolning av lådan.har du några tips på vad jag bör tänka på...
Användarvisningsbild
av hollan
tack för svaret.Får väl försöka att ge mig på en spolning av lådan.har du några tips på vad jag bör tänka på...[/quote]

rätt sorts olja är det viktigaste

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]