Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
CEM = Central Electronic Module
Sköter överordnad styrning mellan övriga moduler. T.ex. torkarspaken sitter på en modul som kommunicerar via nätverk CAN-bus med CEM som i sin tur ger ut styrsignaler till reläerna för torkarmotorn.
Camel skrev:CEM = Central Electronic Module
Sköter överordnad styrning mellan övriga moduler. T.ex. torkarspaken sitter på en modul som kommunicerar via nätverk CAN-bus med CEM som i sin tur ger ut styrsignaler till reläerna för torkarmotorn.
aha påsåvis :)
För mig ja såg nå typ krets kort bakdom ratten, ta å kika lite mer i morgon :)

Tack för tipsen :)
å hoppas på att de funkar :)

Tack på för hand :)
Mvh Marcus
Användarvisningsbild
av Camel
Masterdevil skrev:/.../För mig ja såg nå typ krets kort bakdom ratten, ta å kika lite mer i morgon :)
Ja, men kolla det jag skrev i tidigare inlägg först eftersom du skrev att torkarna går även när tändningen är från (i 0-läge) så kan du glömma modulen vid ratten så länge.
Användarvisningsbild
av Camel
Masterdevil skrev: /.../har kört så där ett tag nu, bytte ruta i sommras med det bara blev under höst kanten. (kanske blev efter en tvätt)/.../
Camel skrev:1. Om tändningslåset är i läge 0 och relät klickar när du sätter i det så är utgången från CEM trasig eller så ligger kabeln mellan CEM och reläspolen mot gods någonstans.
Tipsar om en sak till. På en del årsmodeller så förekommer på en del bilar vattenläckage utifrån som rinner in längs kablage under instrumentpanelen in i bl.a. CEM. Om alt 1 enligt mitt tidigare inlägg skulle vara relevant så kolla CEM och dess kontaktstycken, leta efter ärgade anslutningar. Kan även finnas skador inne i CEM. Många konstiga fel kan uppstå om CEM är vattenskadad.
Masterdevil skrev:
Provocative skrev:Har du regnsensor o skitig/sliten ruta? Eller kanske en regnsensor iaf? Kolla om den är inkopplad. Är så fallet.... Koppla ur den o så om den slutar torka. Är inte första gången de krånglar.

Vet inte om jag har regncensorer, vart sitter den?. :) Kan vara värt ett försök,
har kört så där ett tag nu, bytte ruta i sommras med det bara blev under höst kanten. (kanske blev efter en tvätt)
så en regn sensor kanske de kan vara?
Regnsensorn är långsökt. Men har du det så har du inte intervalltorkare. De sitter på samma ställe på reglaget.
Användarvisningsbild
av hollan
rengsensor fanns inte 01
jag tror du har fått kortslutning i torkarmotorn! riv upp torkardiket koppla ur torkarmotorn och mät
Torkarmotorn är de inge fel på, har bytt 2st nu.
har beställt en ny säkringsdosa å hoppas på att de kan vara den som är trasig.

Mvh Marcus
Användarvisningsbild
av Camel
Masterdevil skrev:har beställt en ny säkringsdosa å hoppas på att de kan vara den som är trasig.
Du skriver att du hoppas på säkringsdosan. Om du avser att byta elcentralen i motorrummet bara för att du hoppas är överarbetat tycker jag.

Har du lyssnat på relät enligt tidigare tips? Det är så att det finns två reläer som båda styrs av CEM. Det första relät bryter/sluter strömmen och relä nummer två växlar mellan låg och hög fart. Endast det första relät har betydelse för om torkarna går alls. Det finns ingen konstant plusmatning till torkarmotorn. Intervallfunktion och hemmaläge är endast mjukvara i CEM. Det går en blå-vit ledning mellan torkarmotorns hemmalägeskontakt och CEM för avkänning av hemmaläget.

Du skriver att torkarna går hela tiden även om tändningen är från. Jag antar att du menar att nyckeln är i läge 0. Då ska inget av reläerna vara dragna eftersom CEM inte ska ge order om det. Det betyder att felet ligger i det första reläet (ihopbränt) som jag tipsat om alternativt att ledningen frpån CEM som styr relät ligger mot gods eller att utgången från CEM är trasig (eller CEM). Med lite mätningar borde det gå att lista ut vilket av detta som är problemet. Om du menade att torkarna går hela tiden med nyckeln läge 1 så är det hemmalägeskontakten som är felaktig eller ledningen.

Eller har du hittat någon överledning i elcentralen eftersom du vill byta den?

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]