Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Suomela
Har lite funderingar kring att ta ur batteriet på bilen för att ladda det, med tanke på att det är så mycket elektronik etc....

Tänkte använda mig av dieselvärmaren en morgon men fick ett meddelande om att krämet i batteriet var för lågt, Inga problem att starta bilen etc...
Hur gör ni när ni laddar batterierna? Låter ni dom sitta i och ansluter bara laddaren ? Jag har en smartladdare från biltema, räcker det bara ansluta den direkt till batteriet med alla bilens poler fortfarande kopplat? Eller bör jag ta ur batteriet och ladda det på sidan av? (Skulle ju vara skönt att slippa nollställa alla inställningar.
Eller har dieselvärmaren ett eget batteri? Som man ska ladda...

Synpunkter tack!

MvH
Tommy Suomela
Som ytterligare ett "bevis" på att du kan koppla på direkt, så är det så att när bilen är på service, så sitter en batteriladdare inkopplad hela tiden. Detta är enligt "min personlige servicetekniker" som det heter numera, en säkerhetsåtgärd sedan det inträffat "fadäser" när man skulle uppdatera programvaran. I dom aktuella fallen hade batterispänningen varit för låg, så uppdateringen misslyckades. På den verkstaden där jag var kund hängde det från taket ett antal slangar vid varje arbetsplats, med bl.a två oljeslangar, en tryckluftslang, en sladdlampa och en batteriladdningskabel. (OBD2-anslutningen till en PC går med Bluetooth, eller något liknande)

Ett tillägg om din fundering med larmet. Om det är en magnetkontakt och du kan lokalisera den så kan du kanske "lura den genom att lägga en stålbit över den, för du skall aldrig klämma en elkabel mellan vassa plåtkanter. Ibland kan man höra om magnetkontakten sluter. Det klickar till i den när den sluter.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
@ Suomela: Har du 13-pol eluttag till dragkroken? Isf kan du ladda genom det. Om intresse finns kan jag visa hur du bygger en adapterkabel.
(Går inte om du har 7-pol uttag)

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]