Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alla sådana här funderingar är helt subjektiva så det är ju knappast någon ide att ens diskutera dom kan jag tycka. En DrivE är en raket för någon medans en D5 Polestar är för slö för någon annan.

/Martin
Hej!

Har haft en S60 D3 aut MY11 och kör nu XC70 D5 Aut MY12. Vid omkörningar/kraftigare accelerationer är det jätteskillnad. Fullgasacc med D3 då växlade automaten väl innan rödmarkeringen, gick inte att få upp den dit ens, D5an speciellt med sportläget invalt då växlar den en bit in på det röda området när man har plattan i mattan. Så där D3 går in i väggen fortsätter D5an bara att dra vidare.
Sen tycker jag att automaten lirar märkbart bättre med D5an i XC70n än med D3 i S60n, antar att det beror på motorn och inte biltypen. Upplever även tomgångsljudet (dieselknacket) mer dämpat på D5.
Observera att detta gäller nu D3 2,0l FWD och inte den D3 som finns i AWD-modellerna som ju är en D5 med annan programvara om jag förstått det rätt.

Med detta sagt upplevde jag dock D3 motorn fullt tillräcklig i S60n (endast vid omkörningar jag kunde sakna lite kraft någon enstaka gång men absolut inga problem). Har inte testat D3 i V70 men jag är helt övertygad om att den räcker till där med för normalbilisten. Alla är vi ju dock olika, jag hade innan en VW GOLF bensin 122hk så D3 kändes för mig riktigt kraftfull och snabb.

Mvh, Kalle.
Tack för alla bra kommentarer!

Är det förresten någon som upplever att D3an *känns* rappare än D5an från stillastående?
Gasrespons heter det kanske. D3 har ju mindre slaglängd så det kanske spelar in (men nu är jag lite på hal is :) )
Jag kunde uppleva att D3an var "lite för het på gröten" i väg ibland, speciellt när den var kall i motor och låda. Gasade man normalt så kunde den dra iväg ordentligt precis i början men det vande man sig fort vid. Vet inte om fler upplevt detta och om samma fenomen finns på V70 D3. Vet inte hur en D5 FWD beter sig, AWD känns som den har en liten innebyggd tröghet vilket tar bort en del av kvickhetskänslan direkt vid start.

/Kalle.
Jag har legat och kört i en volvo 745 90a i 16 år fram tills att jag bytade till en v70 2,5FT 09a nu i våras.

skillnaden i Hk var stor från 115 till 200hk. Jag får säga att jag klarade mig utmärkt med min 745a när det gällde all sorts körning.

Tror det har gått lite hysteri med att ha stora motorer med mycket Hk i. .......jag har jo själv gått på det då jag valt den D5a med polestar.

Ligger och kör i en v70 02a nu med 140 hk och manuell växlad och den går utmärtkt och drar 0.85 vid pumpen och med största delen stadskörning.....det imponerar på mig.

Så tänker man ekonomisk så väljer man en D3 det räcker säkert till för det mesta!
Sålde min 945 med 115 hk till en kille som hade två krav på en bil: Minst 1500 kg dragvikt med B-kort och så inte röd. Han har någon BMW annars, men den är för tung för att få dra 1500 kg med, utan BE.
När han kör min gamla Volvo sa han "Jag har gasen i botten hela tiden. Ska jag köra om stänger jag av AC:n."

Så visst finns det olika krav.
D3 lär vara en diffus benämning på motorn en ny d3 fvd sklaa vara samma motor som en d5 men med ett softare program i datorn.
Med polestaroptimering så skall den ge samma effekt som en dito d5 om jag inte mins fel...
En "vanlig d3" är dock endast på 2L så den lär vara tröttare.
Motoreffekt är en drog med snabb tillvänjning al la heroin man märker inte av den efter en tid.
Har och har haft ett antal riktigt vassa fordon och samma sak med alla först nöjd sen trimma åter nöjd sen trimma mer osv osv.
Ex en CBR som gjorde 0-200 på ca9 sek Djävlar va kul! i 2 veckor sen så tyckte jag att den va slö...
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]