Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Sitter och läser lite mer nogrant om er som har bränsle och motorproblem. Felkod 2-3-2 är tydligen ganska vanligt förekommande så även på min. Enligt en "utskrift" jag har betyder det ungefär "lamdafel, för fet eller för mager blandning" vilket i så fall betyder att inte ens "den" vet vad det är för fel. Hur ska då vi kunna veta det?
Det kanske går att få det mer tydligt på nyare modeller för det hade ju varit väldigt bra att veta om den är för fet eller för mager. Man kan ju se det på tändstiften, men då får man ju köra några hundra mil - det tar nästan ett år för mig.... Ska i alla fall kolla felkoderna snarast igen. Har inte gjort det sedan jag fick den att gå riktigt.
Med stor hjälp av er vänner och Volvofantaster går "den gamle" som ny igen. Varvade hela vägen ut (6200rpm 195km/t) när jag "testade" den. Och då skulle där vara en växel till.... (overdriven har lagt av) Så nog är där krut kvar i 16V- motorn.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kompe
Du har inte funderat på att laga "överväxlen"? :twisted:
Användarvisningsbild
av lennarte
Du har inte funderat på att laga "överväxlen"?
Fundera och funderat... Jag var i kontakt med en "lokal" fixare som kunde bygga om den till "vanlig" 5- växlad. Men då blev det med den "klena" lådan och kopplingen. Får se hur jag gör. Ska vid "tjänlig väderlek" plocka ner locket under och kolla backventilen. Filtret är rengjort och solenoiden "drar". Började "stula" förra sommaren när oljan var på väg att ta slut. Tappade ut det som var kvar och hällde på ny ATF olja och det fungerade kanon tills december i fjor, då slutade den tvärt och har aldrig haft en endaste tendens till att fungera efter det. trots att jag provar varje dag. Sitter vä nåt "skit" i nån kanal. Kör bara c:a 1 mil om da´n 5 dagar i veckan så det är inte högprioriterat. Att jag överhuvud taget har den kvar är att den får dra 1580kg på B-kort. Har en 1500kg trailer som inte går att dra med nästan något annat (på B-kort) och vi brukar dra upp båten till Bohuslän på semestern.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Tillbaka på ruta ett
Var och tankade i kväll. 26 liter på 19 mil. Nästan 1,4l/mil. Bilen har inte gått så bra på länge. Ska kolla felkoderna igen. Kan det vara någon läcka på avgasröret ändå? Ska kolla det riktigt nogrant. Den "bluddrar" forfarande lite med AC-n på. Vad tror ni om Biltemas "universal" lambda, Satte i en sådan i vårars efter att ha fått "konstiga" värden på den gamla. Den var bytt en gång tidigare, så jag vet inte var det var för märke. Efter bytet visade det mellan 0,1 - 0,6V vid "vanlig" körning. Vid fullgas upp till 0,75 - 0,8V. Lite lågt kanske, den borde väl legat högre om den får för mycket bensin. Eller? Hade ju 3,2 kg bränsletryck utan vacuum med ett litet droppande (fick det inte riktigt tätt.) Är kanske för högt?
Tacksam för mer hjälp

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ursäkta en fråga men kör du med vakuumslangen bortkopplad på BTR. Att man får 2-3-2 kan innebära felaktig Lambda men även att något är fel med bränsle/luftsystemet så Lambdan inte kan jobba på rätt sätt. Du skriver att du bytt till en universal Lambda, köpte du den där du skall skarva in kontaktstycken eller var den komplett med kontaktstycken. Var exakt läcker det?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
Go´morron
Enligt "specen" i Hayens-boken skall bränsletrycket vara 3kg vid 0 vacum. (B230FT). Alltså mätte jag med vacuumslangen borttagen, annars sitter den på och då är där 2,2kg vid -0,55kg på tomgång. Men som jag skrev innan fick jag det inte riktigt tätt när jag mätte trycket (på bränslet), så det kan vara kanske ett hg till. Lambdasonden är en universal "3-trådas" som man kapar sladden och skarvar. Den som satt där var också skarvad. Vad det gäller avgasröret tror jag inte att det läcker (det är nytt till katten incl. ny kona på katten) men enligt andra trådar på forumet är det tydligen väldigt känsligt på tidigare modeller med lamddasond. Hade problem med läck mot grenröret innan, därför tänkte jag kolla igen.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hur har du skarvat in Lambdans kablage? det är mycket viktigt att skarvningen blir korrekt, lödning samt krympslang utanpå som tätning av skarven är den metod som bör användas.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
Jo, det är gjort så. Får kanske "gå igenom" det igen. "det gamla" bytet vet jag förtås inte hur det är gjort. Krympslang sitter där i alla fall. Kollen av lambdan gjorde jag med att kämma en "kabelförgrening" typ Elfa 48-245-20 uppe vid hjulhuset och en kabel in i bilen. Så körde jag en vecka med en analog multimeter. Digital funkade som en enarmad bandit när jag provade den. Visaren låg mellan 0,2V och 0,6V den mesta tiden, gick ner till 0V vid motorbroms, så den biten fungerar.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu har jag varit och tankat igen. Har inte hunnit titta på eventuell avgasläcka än, vädret har dom senaste veckorna visat upp sin värsta sida. Typisk Hallänsk vinter. Regn, blåst och 5 grader varmt Lite överraskad blev jag över förbrukningen 1,2l/mil. Kollade felkoderna 232 och 212. Lambda fel. Måste kolla om det läcker framför katten. Ska besiktiga 7 feb. Då får jag ju reda på Co halten i alla fall.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Livar upp den här tråden igen. Var och tankade i i morse på väg till jobbet. 89l på 76 mil, blir knappt 1,2l/mil denna gång också (tankade en gång i mellan men glömde att nolla mätaren). Dom 3 sista tankarna har jag kört på 98 oktan. kan det göra så mycket, eller var det "luftläckan" i vacuumtanken som var orsaken? Den "bluddrar" forfarande när jag kör med AC-n på, men inte lika mycket. Ska nolla felkoderna i morgon eftemiddag när jag kommer hem och kolla felkoderna till helgen. Hoppas att det sjunker lite till när sommardäcken kommer på. Jag har ju fortfarande bara 4-a växlar. det gör ju en del också. CO-halten låg för övrigt på 0,6, för högt för en katalysatorbil men godtjänt för min (-88B). Så jag har en del kvar att göra.

Mvh
Lennart
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]