Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lite provocerande ämne kanske, men efter att ha provat D3 (V70 2.0 163hk FWD aut)
och D5 (V70 2.4 205 hk AWD aut), så var det förvånansvärt lite skillnad i upplevelsen av effekt.

Ser man på effektkurvorna (t.ex. https://www.media.volvocars.com/global/ ... 2_1_5.aspx)
så är det ju inte mycket skillnad upp till ca. 2800 rpm. (Jag kan nog se bort från att länken hänvisar till 215-hästaren...)

Och givet att man kör automat så kommer man väl sällan upp i de varv D5an har toppeffekt. Eller har jag tänkt fel?

Tackar för kommentarer!
Jag stod i valet och kvalet mellan att välja en xc70 med en D3 awd eller en D5...har inte provkört någon av dem men det slutade med en D5 polestar optimerad....så jag hoppas att det känns skillnad mellan en 163hk och en 230hk....

Men jag tror jag blir rätt nöjd med mina 230hk.... :)
sweborn skrev:Vid en omkörning på landsväg (med automat) funderar man i en D3 varför man körde in i en vägg medan D5 drar vidare uppåt i varvtalsregistret. I alla fall är det min erfarenhet.
Jag har inte provat D3 på det sättet, men tittar man på kurvorna är det vad man kan förvänta sig. Däremot har jag provat D2, manuell, och där bankade jag i väggen på varje växel, innan jag lärde mig när det var dags att skifta till en ny. Och det var det snart sagt jämt...
Det är inte speciellt stor skillnad om man har 115, 163 eller 215 hk så länge man luffsar i stilla lunk i storstaden.
Skulle man däremot få för sig att köra om när man kommit ifatt en 24 meters tradare på den slingrande landsvägen, så är det 215 hk som gäller, där märks skillnaden mellan D3 och D5 det är två helt olika bilar.
D3:an planerar man mer noga innan man funderar på att köra om.
Steff 99 skrev:Det är inte speciellt stor skillnad om man har 115, 163 eller 215 hk så länge man luffsar i stilla lunk i storstaden.
Skulle man däremot få för sig att köra om när man kommit ifatt en 24 meters tradare på den slingrande landsvägen, så är det 215 hk som gäller, där märks skillnaden mellan D3 och D5 det är två helt olika bilar.
D3:an planerar man mer noga innan man funderar på att köra om.
Jag vill nog ändå påstå du har fel där. DrivE är inte jättekul att köra i stan där all tillgänglig effekt finns mellan 1600 och 2500varv. Under och ovan är det ju stendött, men måste verkligen växla hela tiden mellan rödljusen. D3 och D5 kanske kvittar i stan dock, jag har för lite erfarenhet av de båda för att säga något om det.

/Martin
Vet inte riktigt vad du menar ...men jag har tillgång till en V70 drive och en D5 båda manuella ...följer man trafikrytmen i stan så är skillnaden inte speciellt stor , men nu var frågan mellan D3 och D5, på landsväg är skillnaden stor precis som jag skrev och i stan är den försumbar
Att det ska vara sån skillnad som du påstår "Steff 99" tror jag inte, jag har nu kört ca.2300mil med min D3:a på samma vägar i Sverige där jag också körde min förra V50 T5polestar och visst får man räkna på något längre omkörningssträckor men med rätt växel i vid omkörningar av långtradare fixar D3:an det fint.
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]