Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blixzen
Hej

Bil volvo 855 t5 -95 28000mil automat

Tog ut bilen ur garaget och tog en tur på 15min, handlade ut och skulle starta bilen, den gick väldigt ojämt och efter några sekunder så tändes motorns elektriska lampa ("lambmdalampan") bilen dör vid tomgång går ojämt med lite högre varv och är "körbar" vid ännu högre varv.
körde hem parkerade i garaget med visst problem då den dog vid tomgång.

Kollade felkod i sockel A2 fick endast upp 1.2.1 raderade den, kollade igen fick 1.1.1. startade bilen gick ojämt och lampan tändes igen.

Har läst lite på forumet, har jag rätt om det är luftmassemätaren som rykt? varför kan den ha gått sönder? vart ska jag annars börja felsöka nu?
Om det är lmm och jag byter den bör jag då byta nåt annat i samband?

tack

Mvh Kristian
av Blixzen
fick tisp om att ta bort kontakten till lmm och prova bilen.

Gjorde så och bilen klarade tomgång, ryckte till lite när jag gasade.
stoppade tillbaka kontakten, och startade då tog bilen igen på tomgång.

Då är det Lmm som är trasig va?
vill bara få det bekräftat innan jag köper en...

Mvh Kristian
Användarvisningsbild
av RaptorX
Ja bilen skall typ lägga av när du tar bort kontakten, så gjorde min alla fall, men provat att göra rent lmm´en?
av Blixzen
Hej

Har nu provat att rengöra lmm. Verkar inte funka.
Bilen går risigt och dör på tomgång. Gasar man går den risigt men bättre.
Felkod 1.2.1 dyker upp. Raderar den får 1.1.1 men lampan tänds och 1.2.1 i a2 dyker upp ett par sekunder efter provat att starta den.

Tar jag bort kontakten till lmm klarar bilen av tomgång, men går inte rent till 100%
Någon som vet hur bilen ska bete sig utan lmm?

Något annat jag bör kolla innan jag köper ny lmm?
Kostar ju 2000:-

/K
Användarvisningsbild
av RaptorX
Har du provat att spraya startgas runt och över insuget för att säkerställa att ingen vacuumslang är av?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Blixzen skrev: Någon som vet hur bilen ska bete sig utan lmm?
/K
Styrenheten använder varvtal och spjällägesgivare för att räkna ut ett ersättningsvärde. Tomgången blir hyfsad, men den svarar dåligt på förändringar i belastning och gaspådrag. Går bilen bättre med LMM urkopplad betyder det att signalen är sämre än det beräknade värdet. Utsignalen är nr 4 i kontakten. (dra tillbaka gummit så ser du siffrorna och kan mäta bakifrån med kontakten inkopplad) Har inga exakta siffror nu, men det borde vara runt 1 Volt med stillastående luft (motorn avstängd), och öka med varvtalet till kanske 4 V på höga varv. Inget exakt som sagt, men får du en spänning som ligger still och inte verkar följa luftmängden kan du döma ut massemätaren direkt.
av Blixzen
Har beställt en ny ny Lmm nu för 500:-

Känns som att jag har råd att testa om det är den som är fel för dom kronorna, känns som att det är den iallafall.

meddelar senare hur det gått....
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]