Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av baccis
#599178
Följande fråga gäller: VOLVO 464-183 GL/E-PKT.
Efter att kamremmen gick av så finns inget komp i cyl 2 & 3 (de 2 mittersta).
Utgår därför från att ventilerna är krökta och då måste det vara märken i kolvarna.
Om det skulle löna sig att byta ventiler eller renovera toppen så bör väl kolvarna bytas?
Bilen har gått över 25000 mil så det lutar åt skroten.

Hur skulle ni gjort?

Timmar är också tid...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#599219
Skulle nog bero på bilens skick i övrigt. Är karossen och det mekaniska i övrigt i bra skick så skulle jag nog åtminstone lyfta på toppen och se hur det ser ut och sedan göra en kostnadskalkyl för att få igång motorn. Är bilens skick däremot i risigt skick så skulle jag nog försöka sälja den som reservdelsbil och går inte det så får det bli bilarnas himmel. :cry:

Mvh GK
av shaanas
#599884
Det är inte så farligt att plocka toppen. Plocka bort insug, grenrör, toppen gör man på ett par timmar. Lite förlängningar som man kan vrida på för grenröret kan vara lite trångt att dra av alla muttrar.
740 som inte går korekt

Vad säger felkoderna? Om du drar ur kopplinge[…]

Volvo har nu tagit över ärendet så[…]

Uppdateringen som kom nu är bara en buggfix, […]

Har en xc40-24 b3 med samma mil, samma missljud. E[…]