Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:
VolvoB20 skrev:
Det är ju sådär jag kör med XC60'n varje dag, lite mindre timmer bara då kroken bara klarar 2 ton ;-)

/Martin
Vad tror ni om en XC70/XC60 här då :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev:
Tjällossning är inget att leka med...
Användarvisningsbild
av kave
StringerBell skrev:
I svåra underlag (gyttja, sand, snö, snarare än klättring i skogen) verkar drivsystemet ha rätt stor betydelse. Det finns youtube filmer på Geländewagen som brötar sig fram i flera decimeter lössnö med 22" sommardäck. Tänk vad trippla låsta differentialer kan göra...

T.ex.

http://www.youtube.com/watch?v=zv1WDhYE0XQ
Så har jag kört hur mycket som helst med in XC70, inga problem. I detta fallet var det relativt ny torr snö. Äldre, blöt snö, då räcker det med ett par cm för att stoppa sagda Geländewagen med felaktiga däck.
Det är en fantastiskt upplevelse att köra så snön kommer ovanför motorhuven.
Men det är verkligen inget svårt.
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev: Vad tror ni om en XC70/XC60 här då :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

ja, blir man som lastbilarna bogserade av en bandvagn ser jag inga problem att dra med vad som helst i leran :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Kommer tillbaka till mitt andra inlägg i den här tråden (tredje totalt i tråden), där jag alltså klarade mig på egen hand, medan de flesta fick tillgripa traktor. Inga stora hål, inga problem med stenar och stockar, men slirigt, mjukt och uppförsbacke med husvagn efter. Sånt fungerar XC70 alltså utmärkt till, med original sommardäck.
Användarvisningsbild
av Bowen
Kanske inte har direkt med framkomligheten att göra, men det verkar finnas mycket kunskap i tråden om drivningen.

Jag tycker mig märka att det "tuggar till" när man slirar på kopplingen vid start från ettan och sen kan man känna det på tvåan med. Men inte sen i fart.

Alltså vid start så kanske man slirar lite precis i slutet på dragläget, och då kommer känslan.

Nån som känner igen detta?

Jag har en 03/04
11.000mil
Vinkelväxeln är bytt för två år sedan.
Senast redigerad av 1 Bowen, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Hade samma känsla i min S40N AWD. Man kände att "jaha, där släppte det lite grand" men sen började bilen driva omgående.
Användarvisningsbild
av Bowen
andreas_lofgren skrev:Hade samma känsla i min S40N AWD. Man kände att "jaha, där släppte det lite grand" men sen började bilen driva omgående.

Skumt.
Undra vad det kan vara.
av Lövet
Tror inte det är nåt fel. På de äldre Haldexmodellerna så krävs ju 1/6 varv hjulspinn innan framhjulen börjar driva. Tror bara det är det spinnet man känner.

Om det känns som en hård smäll när drivningen kopplas in kan det däremot vara fel på en tryckgivare i haldexkopplingen.
Användarvisningsbild
av Bowen
andreas_lofgren skrev:Tror inte det är nåt fel. På de äldre Haldexmodellerna så krävs ju 1/6 varv hjulspinn innan framhjulen börjar driva. Tror bara det är det spinnet man känner.

Om det känns som en hård smäll när drivningen kopplas in kan det däremot vara fel på en tryckgivare i haldexkopplingen.
Det krävs alltså att axeln snurrar 1/6 varv innan hjulet börjar driva?
Hur kommer detta sig?
Skönt att höra att det är som det borde antagligen dock.

Kan även tycka att bilen liksom knyter sig ibland vid mycket rattutslag och väldigt låg hastighet, som gamla konstantfyrhjulsdrivna bilar kunde kännas. (i tex garage osv)
Kan det bero på att det blir stora skillnader på rullningen vi dessa tillfällen så att alla hjulen faktiskt driver?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 25
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]